Viippo vaihtaa vauhdikkaampaan veneluokkaan

Forssalainen 19-vuotias kilpaveneilijä Kalle Viippo toteuttaa haaveensa nousemalla ensi kaudeksi ratamoottoriveneiden toiseksi korkeimpaan sarjaan F2-luokkaan.
Viippo kävi viime viikonloppuna Ruotsissa sopimassa F2-veneen hankinnan.
– Varasimme veneen ennakkomaksulla ja sovimme asiat, kertoo Viippo, joka on saamassa veneen lähiviikkoina Suomeen.
Viipon uuden ajokin on määrä olla näytillä helmikuisilla venemessuilla Helsingissä.
Viipon hankkima F2-vene on runsaan vuoden vanha eli yhden kauden ajan ruotsalaiskuskin käytössä ollut.
– Vene on melkein uusi ja saman merkkinen kuin aiemmin F4-luokassa ajamani vene. Sillä on myös menestytty hyvin, perustelee Viippo valintaansa.
Viipon vanhan ja uuden veneen tehoerot ovat melkoiset. F4-luokassa hän ajoi 60-hevosvoimaisen nelitahtisen vakiomoottorin kyydittämänä, jolla huippunopeus kohosi jonkin verran toiselle sadalle. F2-veneessä on Mercuryn kaksitahtimoottori, josta irtoaa viritettynä yli 200 hevosvoimaa. Keskinopeus kohoaa kilpailuissa 190:n vaiheille eli huippunopeus yli kahden sadan.
Seuratasolla Salon Kilpaveneilijöitä edustava Viippo saavutti F4-luokassa sekä viime että toissa kaudella MM-pronssin.
Nyt nuorukainen siis harppaa F2-luokkaan, joka on lajin kuninkuusluokasta F1:stä seuraavaksi korkein luokka. Sami Seliö on suomalaisille tuttu F1-kuski, mutta F2-luokassa ei ole ensi kaudella Viipon kanssa muita suomalaisia.
Viippo ajaa F2-luokan koko MM-sarjan eli puolentusinaa osakilpailuja pääosin Euroopan vesillä.
– F4-luokassa ajettiin viikonlopun aikana useampia osakilpailuja, mutta F2:n MM-sarjassa on vain yksi kisa viikonloppua kohden. Se tekee kilpailemisen helpommaksi ja antaa enemmän aikaa valmistautumiseen, Viippo toteaa.
MM-sarjan lisäksi Viipon kilpailukalenterissa on F2-luokan Euroopan mestaruuskilpailu Liettuassa.
Viippo joutuu odottamaan uuden veneensä kanssa vesille pääsyä, kunnes jäät lähtevät Tammelan Kuivajärvestä.
– Pääsen ajamaan sitten kun kelit sallii, sillä vene on heti valmis ajettavaksi.
Forssalaiskuskin haaveiden toteutumisen mahdollisti sponsorineuvotteluiden onnistuminen. Siirtyminen isompaan ”viittä vaille” F1-luokkaan nostaa viime vuoden budjettia yli kaksi kertaa suuremmaksi kymmenillä tuhansilla euroilla.
– Sain uusia ja isompia sponsoreita, mutta ilman töissä käymistä ajaminen ei silti onnistuisi, kun suurin osa budjetista tulee omakustanteisena, Viippo huomauttaa. FL