Lounais-Häme

Vilkunkäyttö on monelle hankalaa Forssassa

Liikenteen väistämissäännöt herättävät ja tulevat aina herättämään keskustelua. Kuka väistää ja ketä? Miten kiertoliittymässä pitää käyttää vilkkua? Entä miten tasa-arvoiset risteykset toimivat jos joka suunnasta tulee auto?

Forssassa tilanne on sama kuin muuallakin. Etenkin liikenneympyrät aiheuttavat tarpeetonta päänvaivaa monelle.

-Mitään yksittäistä paikkaa Forssassa ei ole mikä aiheuttaisi väistämissääntöjen puolesta paljon ongelmia autoilijoille. Liikenneympyrät ja tasa-arvoiset risteykset ovat kumminkin ehkä ne vaikeimmat, Autokoulu Lahtosen liikenneopettaja Ilkka Lahtonen pohtii.

Vilkun käyttö kiertoliittymissä eli liikenneympyröissä on Lahtosen mukaan joillekin todella hankalaa.

-Liikenneympyröissä vilkunkäyttö on kaikkein toivottominta. Joskus näkee niitäkin, jotka vilkuttavat vasemmalle mitä ei pidä tehdä, Lahtonen huokaisee.

Tärkeintä vilkun käytössä on antaa vihiä muille omista aikeista.

-Ihmiset ovat ymmärtäneet vilkun käytön väärin, kun vilkullahan kerrotaan etukäteen mitä ollaan tekemässä hetken kuluttua eikä pelkästään sitä mitä ollaan parhaillaan tekemässä, Lahtonen korostaa.

 

Lahtosen oppilaille väistämissäännöt eivät tuota ongelmia, mutta muiden vilkuttomuus häiritsee oppilaita.

-Vilkkua käytetään liikaa suoritusvalona, ei ennakointivalona. Ihmisille pitää myös korostaa, että kun poistuu ensimmäisestä liittymästä liikenneympyrässä, niin vilkun pitäisi olla päällä jo ennen ympyrään ajoa eikä vasta siinä vaiheessa kun ollaan poistumassa, Lahtonen muistuttaa.

Yksi Forssan erikoisuuksista on Korkeavahan liikenneympyrä, joka on puoliksi kaksikaistainen. Kaksikaistaisuus ei ole kumminkaan aiheuttanut autoilijoille ongelmia.

-Korkeavahan ympyrässä ei muuta ongelmaa ole, kuin vilkun käyttö ja tarpeettoman kovat nopeudet. Kaksikaistaisuus ei kovinkaan paljon aiheuta vaikeuksia ihmisille, onhan niitä muuallakin Suomessa jonkin verran, Lahtonen kertoo.

Korkeavahan liikenneympyrässä kaistaa vaihdettaessa on käytettävä vilkkua, aivan kuten normaalissa kaistanvaihtotilanteessa.

 

Hämeen poliisin mukaan Forssa ei poikkea muista Hämeen kunnista liikennekäyttäytymisen puolesta.

-Jotain tietoa on tullut yksittäisistä risteyksistä tai tietyömaista jos niiden kanssa on ollut epäselvyyksiä, mutta muuten Forssassa on ihan normaalia, Hämeen poliisin ylikomisario Jouni Takala paljastaa.

Rattijuopumukset ovat edelleen Hämeen suurin liikenneongelma. Heinäkuussa poliisi tiedotti saaneensa tietoon yli tuhat rattijuopumusta pelkästään tammi-heinäkuun aikana. FL

 

Autoilijan väistämissäännöt liikenneympyrässä
Liikenneympyrä on varustettu lähestyvistä suunnista väistämisvelvollisuudesta kertovalla liikennemerkillä (kärkikolmio), jolloin ympyrään saapuvien on väistettävä sekä pyöräilijöitä, kävelijöitä ja mopoilijoita että ympyrässä jo olevaa liikennettä.Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen taas on väistettävä suojatiellä tai pyörätien jatkeella kulkevia, koska risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä, eli polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa.Ympyrästä poistuvien ajoneuvojen on aina näytettävä suuntamerkki oikealle.Isommissa liikenneympyröissä, kuten Forssan Korkeavahassa, voi olla useampia ajokaistoja, jolloin kaistaa vaihdettaessa on näytettävä suuntamerkki.Lähde: Liikenneturva

Uusimmat