Lounais-Häme

Vuoden pimein aika suojatieonnettomuuksien sesonkia – Autoilijat eivät ymmärrä suojatien merkitystä

Tieliikennelain mukaan autoilijan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai vaikkapa vasta astumassa suojatielle. Kuva: Lassi Puhtimäki

Yli puolet jalankulkijoiden suojatiellä loukkaantumisiin johtavista liikenneonnettomuuksista tapahtuu vuoden pimeimpään aikaan loka-tammikuussa.

– Pimeydellä on ilmiselvä yhteys autoilijoiden havainnointiin ja kykyyn erottaa jalankulkijat. Havainnointiin vaikuttavat kuitenkin myös monet muut seikat, joista viime vuosien merkittävin uusi ilmiö on puhelimen käyttö ajon aikana viestittelyyn tai sosiaalisen median käyttöön, kertoo LähiTapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

Liikenneturvan kokoamien tietojen mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana tieliikenteessä on kuollut vuosittain keskimäärin 29 ja loukkaantunut 420 jalankulkijaa.

Uhreista joka viides menehtyi suojatiellä. Jalankulkijoiden loukkaantumisista yli puolet tapahtui suojatiellä. Eniten loukkaantumisia ja kuolleita on nuorissa ja iäkkäissä.

– Suurin yksittäinen syy suojateillä tapahtuviin onnettomuuksiin on se, että autoilijat eivät ymmärrä suojatien todellista merkitystä ja omaa vastuutaan suojatietä lähestyttäessä. Puutteellinen havainnointi on keskeisessä osassa suojatiellä sattuvissa liikenneonnettomuuksissa yhdessä väärän tilannenopeuden kanssa, Nieminen toteaa.

 

Suojatieonnettomuuden taustalla on usein tilanne, jossa osapuolet eivät ole nähneet toisiaan tai havainto on tapahtunut liian myöhään, eikä siihen ole ehditty reagoida.

Autoilijoiden havainnoinnin vaikutus liikenneturvallisuuteen on ilmeinen, mutta aiheesta on Niemisen mukaan melko vähän tietoa saatavilla.

LähiTapiola on nyt kehittänyt silmänliiketutkimukseen perustuvan mittauksen, jolla kerätään tietoa havainnoinnin vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen.

– Tavoitteenamme on herättää autoilijat huomaamaan havainnoinnin merkitys liikenteessä ja kerätä tietoa ihmisten havainnointikyvystä. Katseen siirtyminen pois liikenteestä ajon aikana moninkertaistaa onnettomuusriskin, koska kuljettaja ei ehdi reagoida yllättäviin tilanteisiin. Kaupunkiajossa jo muutaman sekunnin katseen harhailun aikana auto liikkuu sokkona kymmeniä metrejä.

LähiTapiolan havainnointikykyä mittaava silmänliiketesti kiertää vuoden 2019 aikana ympäri Suomea eri tapahtumissa ja messuilla.

Uusimmat