Lounais-Häme Forssa

Vuosi kuin vuoristoradan pyöritystä: Urheiluliikkeet ovat toipuneet nopeasti alkuvuoden kahdesta alamäestä

Urheiluliikkeiden vuosi 2020 on sisältänyt poikkeuksellisen syviä laskuja ja nousuja.
Aikamoista vuoristorataa on ollut, Intersport Forssan Aki Siika-aho kuvailee kuluvaa vuotta. Heikkoa alkuvuotta on paikannut suomalaisten retkeily- ja ulkoliikuntainto. Kysyntä on kasvanut tietyissä tuoteryhmissä tarjontaa suuremmaksi, mutta lenkkareissa riittää yhä valinnanvaraa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Aikamoista vuoristorataa on ollut, Intersport Forssan Aki Siika-aho kuvailee kuluvaa vuotta. Heikkoa alkuvuotta on paikannut suomalaisten retkeily- ja ulkoliikuntainto. Kysyntä on kasvanut tietyissä tuoteryhmissä tarjontaa suuremmaksi, mutta lenkkareissa riittää yhä valinnanvaraa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Urheiluliikkeissä on menossa hurja vuosi. Ensin oli talveton talvi. Sitten koitti korona ja liki täydellinen hiljaisuus. Korona synnytti urheiluliikkeiden kannalta lopulta myös hyvää, kun suomalaiset löysivät luontoon. Vähitellen luonto- ja ulkoliikuntabuumi näkyi myös kaupankäynnissä.

Nousu on ollut vahvaa. Muoti- ja urheilukauppa ry:n tiedotteen mukaan urheilukauppa on miinuksella enää 3,1 prosenttia, kun vertailukohteena on viime vuoden tammi–kesäkuu. Kesäkuun kasvulukemat vaihtelivat tuoteryhmittäin 5–38 prosentin välillä. Yrityskohtaiset erot ovat toki suuria.

Sään mukaista kauppaa

Intersport Forssan kauppias Aki Siika-aho myöntää, että hätä oli keväällä todellinen.

– Takana oli haastava talvi, ja korona hiljensi kaupankäynnin täysin.

Kauppias Pia Kenni-Kujala Urheilu-Kennistä kuvailee tilannetta liki samoin sanoin.

– Talvi oli kauhea ja korona tuli senkin vuoksi pahaan aikaan. Pysähdys oli maaliskuun puolivälissä aika totaalinen.

Ensimmäinen merkki paremmasta oli sisäliikuntavälineiden menekki. Kun salit suljettiin, painot ja levytangot vietiin käsistä. Hieman myöhemmin ihmiset innostuivat ulkoliikunnasta. Toimitusketjut eivät ole pysyneet täysin kysynnän mukana. Esimerkiksi pyörämalleissa voi joutua tyytymään vaihtoehtoon kaksi tai kolme.

– Pyörämyynnin paras aika on yleensä huhtikuu, mutta menekki on edelleen suurta, Kenni-Kujala kertoo ja kuvailee liikevaihdon kehitystä seuraavasti.

– Maaliskuu oli raju pysähdys ja huhtikuu alavireinen. Toukokuussa oli selkeää toipumista, kesäkuu oli hyvä ja heinäkuu oikein hyvä.

– Viime aikoina on myyty juuri sitä, millainen sää on ollut. Sään ja myynnin yhteys on ollut melkein käsittämätön. Sadepäivinä on mennyt vedenpitävää, aurinkopäivinä sandaaleja ja shortseja, Kenni-Kujala jatkaa.

Lue myös: ”Asiakaspalvelu on meille ykkösjuttu” – Forssan Intersport sai uuden kauppiaspariskunnan

 

Kun korona hiljensi muun Urheilu-Kennin, Ilkka Stenbergillä riitti hommia pyörähuollon puolella.- Kalenteri täyttyi hetkessä 1,5 kuukaudeksi, Stenberg toteaa. Hieman myöhemmin virkosi myös uusien pyörien kauppa. KUVA: Lassi Puhtimäki

Juhlavuoteen

Urheilu-Kenni täyttää ensi vuonna 60 vuotta. Koronakevään pysähdys oli rajuin yrityksen historiassa. Mielessä ei kuitenkaan käynyt, että suvun kauppiastarina oli tässä.

– Vuosikymmenten mittaan on koettu monenlaisia mullistuksia. Tiukkaa toki oli ja täytyi tehdä tarkkaa budjetointia, Pia Kenni-Kujala kertoo.

Lue myös: Kauppakatu saneerataan ja yksi sen aikakausista jää historiaan.

– Vaikka isku oli kova, pitää olla kiitollinen. Varsinkin palvelualoilla vaikeudet ovat jatkuneet pitempään, suhteuttaa puolestaan Aki Siika-aho.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n toinen puolisko, muotiala, toipuu hitaammin. Muotikauppa on laskenut 23 prosenttia viime vuoden tammi–kesäkuuhun verrattuna.

Muoti- ja urheilukauppa työllistää suoraan 56 000 suomalaista. Kaupunkien keskustoissa ja kauppakeskuksissa muoti- ja urheilukaupan myymälöitä on 3 000. Liikevaihtoa ala tekee 4,7 miljardia euroa vuosittain, josta urheilukauppa 1,1 miljardia. FL

Uusimmat

Näkoislehti

19.9.2020

Fingerpori

comic