Lounais-Häme

Wahrenista viritteillä kamariooppera

Axel Wilhelm Wahren on saanut osakseen ansaitsemaansa huomiota monin muodoin. Forssan perustajapatruunalle omistettu ooppera kuitenkin puuttuu. Nyt vaje on tiedostettu ja korjausta asiaan on luvassa.

Ajatusta vie eteenpäin työryhmä, jossa libreton kirjoittaja Merja Isotalo on hoitanut jo osuutensa valmiiksi. Säveltämisestä vastaavan Juho Silvennoisen työlle antaa pohjaa hänen joulukuussa 2014 kantaesityksensä saanut Wahren-alkusoitto, jonka yhteydessä nousivat esiin ensimmäiset ajatukset teoksen laajentamisesta oopperan suuntaan.

Hanke on noteerattu myös ulkopuolisen tuen muodossa. Hämeen taidetoimikunta myönsi Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) määrärahoista 3 000 euron kohdeapurahan Wahren-kamarioopperan sävellystyöhön ja libreton kirjoittamiseen.

Työryhmää tuottajana ja koordinaattorina vetävä Lounais-Hämeen musiikkiopiston rehtori Hillevi Karttunen-Heikkinen luonnehtii Taike-apurahaa merkittäväksi ja tärkeään vaiheeseen osuneeksi rohkaisuksi.

-Saamme sillä projektin liikkeelle. Se, että emme ole lyöneet valmistumisaikataulua lukkoon, antaa meille jatkorahoituksen osalta enemmän pelivaraa.

Muun muassa lukuisia näytelmiä kirjoittanut kulttuurin monitoimija Merja Isotalo paljastaa ensimmäisen oopperalibrettonsa ajoittuvan kuvaamaan vuotta 1872. Hän toteaa, että Suomessa elettiin tuolloin omalla tavallaan mielenkiintoista aikaa. Maata koetteli 1860-luvun ankarien katovuosien jäljiltä monin tavoin vaikea toipumisvaihe.

-Työt tehtaalla olivat vähissä, mutta Wahren osoitti kaukonäköisyytensä eikä irtisanonut väkeään. Sen sijaan hän katsoi, että on viisaampaa varmistaa toiminnan saaminen nopeasti vauhtiin parempien aikojen koittaessa.

Merja Isotalon työnimellä Patruuna kirjoittama libretto pureutuu ajattomasti ajankohtaiseen kahden aikakauden murrosvaiheproblematiikkaan. Asetelman keskiössä näyttäytyy nousevaa teollisuusyhteiskuntaa edustavan Wahrenin vastapelurina Tammelan kirkkoherra Granfeldt, joka ammentaa asenteensa ja näkemyksensä vakiintuneesta seurakuntaelämästä.

-Kumppanukset kirjoittelivat toisilleen myös kirjeitä, joista löytyy aika suoraakin sananvaihtoa.

Juho Silvennoinen suhtautuu innolla Forssan historiaan pureutuvaan sävellystehtävään.

-Koen tämän mieleiseksi luottamuksen osoitukseksi jo senkin vuoksi, että historia on täällä poikkeuksellisen vahvasti läsnä nykypäivässä.

Hillevi Karttunen-Heikkinen toteaa Silvennoisen valikoituneen itseoikeutetusti uuden kamarioopperan säveltäjäksi ilman kilpailevia ehdokkaita.

-Hän osoitti jo Wahren-alkusoitollaan taitonsa ja voimme luottaa siihen, että saamme häneltä jälleen kunnon soitettavaa ja laulettavaa.

Lounais-Hämeen musiikkiopistossa puupuhaltimien soitonopettajana toimiva Juho Silvennoinen sanoo tarttuvansa uuden oopperan säveltämiseen tosimielellä kuluvan vuoden kesällä, kun oppilaitokset ovat saaneet lukukautensa päätökseen.

-Ajattelimme ensin, että teos voisi valmistua esitettäväksi satavuotiaan Suomen kunniaksi vuonna 2017. Käytännössä emme siihen aikatauluun kuitenkaan yllä, koska pelkästään esityskoneiston kokoon saamiseen ja harjoittamiseen tulee tällaisissa hankkeissa suhtautua realistisesti.

Koska kysymys on kamarioopperasta, esitys on tarkoitus rajata yksinäytöksiseksi ja kestoltaan taiteenlajinsa koko illan edustajia lyhyemmäksi.

Juho Silvennoinen ammentaa vaikutteet sävelkieleensä lähinnä 1900-luvun minimalistien suunnalta, esimerkkeinä vaikkapa yhdysvaltalaiset Philip Glass ja Steve Reich.

Wahren-kamarioopperan musiikillisina määritteinä hän tuo esille läpisävelletyn muodon sekä vaativuustason, joka on esityksellisesti toteutettavissa paikallisin voimin, mahdollisesti joillakin instrumentaalipuolen vahvistuksilla ja laulusolisteilla täydennettynä. FL

Uusimmat