Lounais-Häme

Wanhan ajan menopelit kokoontuivat petrooliajoihin

Wanhojen koneiden ystävät kokoontuivat Murronkulman talkootuvalla sunnuntaina, kun Jokioisten Murron kyläyhdistys ry järjesti perinteiset petrooliajonsa.

Martti Kankaanpää on ollut toiminnassa mukana alkuajoista asti, kun tapahtuma ensi kerran järjestettiin juhannuspäivänä 1994.

-Ihmiset tuovat tänne koneitaan, osa on kunnostettuja ja osa kunnostamattomia. Tässä ei ole mitään kaavaa, he haluavat vain tulla tänne. Sisarenpoikanikin kunnosti harmaan Fergusonin ja sai lainattua peräkärryn, jolla hän toi sen.

-Minulla on Massey Ferguson 35, mutta “Herkkoa” ei kehdannut tuoda, kun se on mennyt huonoon kuntoon. Täytyisi fiksata, valot eivät toimi, kertoo kyläyhdistyksen puheenjohtaja Anna-Maija Ylitalo.

Petrooliajoissa kaikki on vapaaehtoisuuteen perustuvaa ja tuotto menee kyläyhdistykselle. Leo Mäki-Tulokas toi näytille harmaan, bensalla käyvän Ferguson TEA 20:n.

-Vuodelta -49, ensimmäistä isompaa maahantuontierää. Itse olen pääsääntöisesti entisöinyt sen, vähän maalaustöitä ostanut ja osan maalannut itse.

Perunannostokone traktorivanhuksen perässä on yksi Suomen harvinaisimpia malleja.

-Se on Fergusonin aitoja alkuperäisiä työkoneita, Mäki-Tulokas selventää.

Seuraavana vuorossa on kotimainen Valmet Tourulan tehtaalta.

-Onko tämä mallia 331? Kankaanpää kysyy.

-Ei, 361. Tämä on jo 60-luvulta. Näitä tehdään yhä, vain Valtran nimellä, Mauri Kujanpää kertoo. Hän on käynyt petrooliajoissa joka vuosi tapahtuman perustamisesta asti.

-Kylässä oli vanhoja vehkeitä, niin haluttiin vain joku päivä, jolloin kokoontua niiden kanssa. Tulla turisemaan ja siinä iltapäivä yleensä meni aika mukavasti.

Kysyttäessä mikä traktoreissa kiehtoo, vastaus on sama kuin vanhoissa autoissa: entisöinti ja kunnostaminen.

-Sen täytyy olla aika kätevä mies, joka tekee tämmöistä. Mutta maanviljelijäthän yleensä ovat käteviä käsistään, Kankaanpää miettii.

-Naisen näkökulmasta katsottuna, kun muutimme tänne. niin minullakin oli silloin Massey Ferguson 65. Tein kaikki työt sillä pihalla, vein pahnat, jauhot ja kävin äitini luona sillä. Sillä oli näppärä ja kiva ajella, paitsi vesisateella. Vieläkin ajan mieluummin sellaista kuin isoa traktoria, Ylitalo kertoo.

Kujanpään kaksoisveli Pekka Kujanpää toi tapaamiseen ikinuoren Chevroletin vuodelta 1928.

-90-vuotias ja ostin sen tässä kunnossa, en ole muuta kuin jäähdyttäjän joutunut hankkimaan. Syyskuun 1. tällä ajetaan taas hääkeikka.

Autoon liittyy tarina, joka liittyy läheisesti myös Forssan Lehteen.

-Tämän myi Esko Aaltosen perikunta. 90-luvun alussa auto katsastettiin ensimmäisen kerran, mutta sen aikaisemmasta historiasta ei ole tietoa.

Auto on siis voinut hyvinkin kuulua itse Forssan Lehden perustaja Esko Aaltoselle.

-Olin Ilppo Aaltosen mökillä, kaatamassa arboristin kanssa puita. Silloin sanoin, että olisi kiva omistaa tällainen. Jonkin vuoden päästä Aaltonen oli sanonut, että mikä se nosturimies mahtoi olla, kun vanhaa autoa myisin. Kun avattiin tallin ovi, niin sanoin heti, että otan tämän. FL

Uusimmat