Lounais-Häme Forssa

Yhä useampi forssalainen vaihtaa luomumaitoon – Koko Suomessa luomun myynti kasvaa

Lopella sijaitsevalla Pappilan luomutilalla laiduntaa lehmiä.

Yhä useampi Forssan marketeissa asioiva valitsee ostoskoriinsa luomutuotteen.

Näin arvioivat Citymarketin kauppias Mikko Virtanen ja Prismajohtaja Minna Hovila-Myllylä.

Forssalaisten suosikiksi on noussut luomumaito, joka on Prismassa luomutuotteista myydyin.

Citymarketissa luomumaitoa on alettu myydä selvästi aiempaa enemmän viimeisen vuoden aikana. Hänen mukaansa luomumaidon tuottajalla on joskus ongelmia saada luomumaitoa niin paljon kuin sitä menisi kaupaksi.

Virtasen mukaan luomumaidon myynnin kasvu selittyy osittain sillä, että moni kuluttaja kokee luomumaidon soveltuvan omalle elimistölleen, vaikka tavallinen homogenoitu maito ei sopisikaan. Luomumaito poikkeaa myös koostumukseltaan tavallisesta maidosta.

Heti luomumaidon jälkeen Prismassa myydyimpiä luomutuotteita ovat banaanit, kananmunat, mehut ja kaurahiutaleet. Myös luomupesuaineet ovat kasvattaneet suosiotaan.

Molemmissa marketeissa luomuhedelmien ja -vihannesten kysyntä on kasvussa.

– Asiakkaat pitävät siitä, että luomuhedelmistä voi käyttää kuoretkin. Smoothiet ovat nyt trendikkäitä, ja niistä halutaan mahdollisimman terveellisiä, Hovila-Myllylä sanoo.

Samaan aikaan suuret kahvibrändit ovat lanseeranneet omia luomukahvejaan, joiden myynti on kääntynyt Forssassakin kasvuun.

Pro Luomun mukaan luomuelintarvikkeiden myynti kasvoi koko maassa vuoden 2017 heinäkuun ja 2018 heinäkuun välisenä aikana 13 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Prismassa luomutuotteiden myynti on kasvanut tänä vuonna kuusi prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Prisman laskelmiin mahtuu vain yksi kesäkausi, joten kasvu jää Pro Luomun laskelmia matalammaksi.

– Luomutuotteiden kysynnän kasvu olisi Forssan Prismassa suurempi, jos tarkastelisimme ajanjaksoa heinäkuusta heinäkuuhun, Hovila-Myllylä sanoo.

Mikko Virtanen huomauttaa, että vaikka luomun myynti kasvaa kokoajan, luomun markkinaosuus pysyy yhä matalana.

Pro Luomun mukaan luomutuotteiden markkinaosuus on nyt 2,3 prosenttia. Kaupan asiantuntijat ovat arvioineet, että markkinaosuus saadaan helposti jopa kolminkertaistumaan, jos luomutuotteiden tarjontaa on riittävästi.

Uusimmat

Näkoislehti

21.9.2020

Fingerpori

comic