Lounais-Häme

Yhden toive on toisen kauhistus

Someron kaupunki aikoo parantaa liikenneturvallisuutta 100000 eurolla.

Vielä ei ole tietoa, mitä kaikkea rahalla tehdään, mutta alustavien suunnitelmien mukaan autojen vauhtia aiotaan hillitä ainakin Pappilantiellä sekä Museotien ja Turuntien risteyksessä.

Suunnitelmat selkenevät myöhemmin syksyllä.

Someron teknisen johtajan Marko Mäkisen mukaan suunnitelmissa on rakentaa muun muassa töyssyjä ja kavennuksia vaarallisimpiin paikkoihin.

-Eihän summalla mahdottomia saa tehtyä. Eivät nuo halpoja ratkaisuja ole, Mäkinen sanoo.

Hänen mukaansa työt voisi aloittaa rakentamalla Pappilantien suoralle kavennuksen ja katsoa, miten se toimii.

Mäkinen toteaa, että somerolaiset voisivat kertoa omia ehdotuksiaankin, mutta toisaalta yhden ehdotus on toisen kauhistus.

-Esimerkiksi Urheilutien tilanteesta on pidetty yleisötilaisuuksia, mutta tuloksena oli, että toiset haluavat töyssyjä, toiset eivät.

Kesäisenä arkiaamuna Joensuuntiellä kulkee autoja tasaiseen tahtiin. Autot pysähtyvät suojatien eteen ja polkupyöräilijät pääsevät kadun yli.

-Suojatie toimii hyvin. Lapset pääsevät Somerolla tien yli, somerolainen Matti Salo viittelöi kohti keskustan idylliä.

Hän istuu kahvilan terassilla viisastenkerhon miesköörin kanssa. Myös Valto Siivonen, Heikki Hirvenoja, Lasse Salo, Jaakko Pirttilä ja Ismo Valve vakuuttavat, että kaupungissa on kaikki hyvin. Liikenteen puolesta.

-Kaupunki saadaan hiljaiseksi, jos kaikilta otetaan kortit ja autot pois, miehet vitsailevat.

Köörin mielestä ajonopeudet eivät Joensuuntiellä päätä huimaa, joten nopeusrajoituksia he eivät kannata.

-Ja töyssyt. Ne eivät ole mistään kotoisin. Niitä tehtiin Hirveläntielle ja Pärnämäen syrjään. Ja ihan turhaan.

Miesten mielestä rahat kannattaisi mieluummin käyttää teiden asvaltointiin kuin töyssyjen rakentamiseen.

-Esimerkiksi Turuntiellä on niin syvät urat, että auton pohja ottaa kiinni, joku sanoo.

-Se on elyn hoitama tie, joku toinen lisää.

Heidän mielestään liikenteen kokonaiskuva toimii. Ongelma on tien käyttäjissä

-Keskisormen näyttäjät ovat ongelma. Tienpäällä ei kannattaisi olla aggressiivinen.

Vilkkua sen sijaan kannattaisi käyttää aina, kun kääntyy.

Miehet muistuttavat, että ihmiset tekevät liikenteestä turvallisen.

-Liikenteen sujuvuuteen voi vaikuttaa omalla asenteella, miehet summaavat.

Kahvilaparlamentin ohi kävelevä mies on selkeästi eri mieltä liikenneturvallisuudesta kuin kööri.

-Eihän liikenteessä ole muuta kuin ongelmia, mies heittää.

Hän kertoo kävelevänsä paljon, mutta aina se ei ole turvallista.

-Ohikulkutiellä saa olla varovainen, etteivät rekat imaise mukaan.

Siinä kööri on samaa mieltä.

-Ihme, ettei kukaan ole loukkaantunut Lidlin tykönä. Ohikulkutielle pitäisi saada alikulkuja.

Marjatta Arpala taluttaa pyöräänsä Joensuuntien kiertoliittymän yli.

-Turvallisuus on lisääntynyt viime vuosina, Arpala sanoo ja muistelee 1980-luvun Joensuuntietä, jolloin pyöräilijä sai olla jatkuvasti varuillaan.

Varuillaan hän tosin on edelleen. Hän kertoo oppineensa ennakoimaan jo kauan sitten.

-Autoilijat puhuvat aina puhelimeen eikä heistä tiedä, huomaavatko he pyöräilijöitä.

Kaahailuakin tapahtuu, Arpala tietää. Hän ei kuitenkaan ole joutunut kovin pahoihin vaaranpaikkoihin, vaikka ajaakin pyörällään lähes joka päivä.

Hän näkisi mielellään enemmän töyssyjä paikoissa, joissa ajetaan kovaa.

-Ja alikulkusiltojen kevyen liikenteen väylät ovat vaarallisia. Siellä pitää aina varoa muita pyöräilijöitä, Arpala summaa. FL

Uusimmat