Lounais-Häme Lounais-Häme

Yhteenkuuluvuuden tunnetta ja suurten kysymysten pohdintaa: Rippikoulu kiinnostaa lounaishämäläisiä nuoria

Lähes jokainen lounaishämäläinen nuori käy rippikoulun.
Rippikoululaiset pääsivät testaamaan ryhmätyötaitojaan isosten järjestämässä leikkimielisessä kilpailussa. Riikka Virkki, Nea Mattila, Johan Salminen ja Rasmus Lehtinen suorittivat innolla ryhmälle annettua tehtävää Siikjärven leirikeskuksen edustalla. Kuva: Lassi Puhtimäki
Rippikoululaiset pääsivät testaamaan ryhmätyötaitojaan isosten järjestämässä leikkimielisessä kilpailussa. Riikka Virkki, Nea Mattila, Johan Salminen ja Rasmus Lehtinen suorittivat innolla ryhmälle annettua tehtävää Siikjärven leirikeskuksen edustalla. Kuva: Lassi Puhtimäki

Somerolaisen Siikjärven leirikeskuksen salissa valmistaudutaan rastiradalle lähtöön. On toiseksi viimeinen rippikoululeiripäivä. Radan tarkoitus on syventää viikon aikana opittuja asioita ja antaa avaimia rippikoululaisten omaan pohdiskeluun. Rasteille lähtöä odottavat myös Lotta Sariola, Nea Mattila ja Ronja Koivisto. Heille rippikoulun käyminen oli itsestäänselvyys. Tänään sunnuntaina rippileiriläiset konfirmoidaan Someron kirkossa.

– Ripille pääsyn jälkeen olo on varmasti henkisesti aikuisempi kuin ennen. Konfirmaatio on osoitus siitä, että tietää asioista enemmän, tytöt pohtivat.

Tiesitkö: Kirkollisverosta menee iso siivu lapsille ja nuorille.

Kolmikon mielestä Tärkeimpiä syitä rippikoulun käymiselle ovat rippijuhlat, kummin tehtävät sekä isostoiminta. Isoskoulutus kiehtoo heitä, sillä sen avulla pääsee mukaan suunnittelemaan leirien sisältöä ja kantamaan vastuuta niiden onnistumisesta.

– Kristinusko ei ole näkynyt ennen rippikoulua omassa arjessani. Perheemme joulunvietossa on läsnä uskonnollisia elementtejä, Sariola pohtii.

Somerolaisen Siikjärven leirikeskuksen pihalla kävi kuhina, kun rippikoululaiset ryntäsivät suorittamaan isosten heille järjestämää tehtävää.

 

 

 

 

 

 

 

 

Saunomista ja syvällisyyttä

Viikon aikana rippikoulun ohjelmaan on kuulunut uintia, saunomista ja leikkejä. Kesäiseen ohjelmaan on mahtunut myös syvällistä pohdiskelua ja kristinuskon opin kulmakiviä. Rippikoululaiset ovat päässeet pohtimaan, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu ja mitä synnillä tarkoitetaan. Lisäksi leirillä järjestettiin leikkimieliset leirihäät.

– Joka päivä meillä on myös hartaus eli varttis, jossa hiljennymme esimerkiksi isosten lukeman tarinan äärelle. Ne ovat mukavia hetkiä, sillä ne tarjoavat aikaa hengähtää hektisen leirirytmin keskellä, Mattila kuvailee.

Tyttökolmikko edustaa enemmistöä lounaishämäläisistä nuorista. Lähes jokainen kirkkoon kuuluva nuori suorittaa rippikoulun. Yleinen ilmiö Lounais-Hämeessä on ollut myös se, että rippikouluun osallistuu myös sellaisia nuoria, joita ei ole lapsena kastettu. Koko Lounais-Hämeen alueella rippikoululaisia on tänä vuonna hieman alle 400.

Someron seurakunta järjestää tänä vuonna neljä rippileiriä, joiden osallistujamäärä on noin 90 nuorta. Someron seurakunnan kirkkoherra Jaakko Knuutila uskoo, että rippikoulun suuri suosio nuorten keskuudessa kumpuaa osittain perinteistä, mutta myös aikuiseksi kasvamisen haasteista.

– Rippikoulussa nuori saa keskustella elämän suurista ja vaikeista kysymyksistä turvallisten aikuisten ympäröimänä. Nykyään rippikoulussa käsitellään kristinuskon opillisten sisältöjen lisäksi paljon myös nuorten arjessa näkyviä teemoja, kuten seurustelua ja ihmisen luontosuhdetta, kirkkoherra kertoo.

 

Ikäluokkien pieneneminen näkyy rippileirien määrässä

Forssan seurakunnan rippikoulutyöstä vastaavan kappalaisen Sanna Kuisman mukaan ikäluokkien pieneneminen näkyy rippileirien määrässä. Tänä vuonna forssalaisia rippikoululaisia on 138 ja rippikouluryhmiä yhteensä seitsemän. Yksi ryhmistä on erityisnuorten rippikoulu, joka järjestetään yhdessä Tölön koulun kanssa.

– Suurin muutos on tapahtunut nuorten tietämyksessä omasta uskonnostaan. Vaikka tietopohja on ohuempi kuin ennen, nuorten kanssa saa tänä päivänä helpommin syvällisiäkin keskusteluja aikaan, kappalainen pohtii.

Kuisma uskoo, että rippikoulun suosio pitää pintansa: seurakunnassa rippikoululaisten eteen tehdään paljon töitä ja se välittyy nuorille.

– Sana hyvistä rippikoulukokemuksista kiirii nuorten keskuudessa. Se kannustaa mukaan toimintaan, Kuisma sanoo.

 

Kristilliset tavat ovat nuorille vieraampia kuin ennen

Ypäjän kirkkoherra Vesa Parikka on tehnyt myös havainnon rippikoululaisten Raamattu-tiedon vähenemisestä. Hänen mukaansa myös arkipäivän kristilliset tavat, kuten ilta- tai ruokarukous ovat rippikoululaisille vieraampia kuin ennen.

– Rippikoulu tarjoaa nuorille yhteenkuuluvuuden tunteen, jota monet nykypäivänä kaipaavat. Monen nuoren valintoihin vaikuttaa ystävien tekemät päätökset rippikoulun käymisestä, Parikka kertoo.

Tänä kesänä Ypäjän seurakunta järjestää kaksi rippileiriä, joista toinen on hevosrippikoulu. Ypäjäläisiä rippikoululaisia on 24. Hevosrippikouluun osallistuvat ovat kotoisin muilta paikkakunnilta.

Tammelan seurakunnassa rippikoululaisia on ollut tänä vuonna 50. Kirkkoherra Juha Koivulahden mukaan ikäluokkien pieneneminen saattaa tulevina vuosina johtaa siihen, että leirien määrä vähenee neljästä leiristä kolmeen.

– Kirkossa on vuosikymmenten saatossa kehittynyt paljon ammattitaitoa kohdata nuoria ja elää heidän kanssaan. Leirimuotoisuus on myös se, mikä kiinnostaa suurta osaa nuorista. Rippileiri on monelle nuorelle ensimmäinen kerta, kun he ovat pidemmän aikaa pois kotoa, Koivulahti pohtii.

 

Kaverit, kummius ja rippilahjat syitä tulla leirille

Jokioisten seurakunnan seurakuntapastori Johanna Parviala kertoo, että nuorille tehdyssä kyselyssä syiksi tulla rippikouluun nousivat kaverit, kummius ja rippilahjat. Parvialan mukaan rippikoulu on ainutkertainen kokemus, joka tarjoaa mukavaa tekemistä oman ikäisten nuorten kanssa sekä mahdollisuuden pohtia nuoren kristityn elämässä tärkeitä kysymyksiä. Rippikoululaisilta saatu palaute on ollut pääasiassa positiivista.

– Rippikoululaisia on ollut tänä vuonna noin 60. Järjestimme kaksi leiriä kesällä. Yksi ryhmä kokoontui jo talvella, seurakuntapastori kertoo.

Humppilassa rippikoululeiri järjestettiin tällä viikolla. Sen lisäksi järjestettiin päivärippikoulu. Yhteensä osallistujia oli 25 nuorta. Humppilan vs. kirkkoherra Terhi Latvalan mukaan rippikoululaisten määrissä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta vuosien aikana.

– Nuorten asenteet rippikoulua kohtaan eivät ole myöskään muuttuneet. Joukossa on aina ollut niitä, jotka rippikouluun tullessaan kyseenalaistavat Jumalan olemassaolon, Latvala summaa. FL

Uusimmat