Lounais-Häme

Yksi jäteauto, kaksi erilaista jätettä

Forssalainen Envor Group oy on hankkinut kaksoispakkaavan jäteauton.

-Autoon voidaan kerätä esimerkiksi tavallista kotitalouksista tulevaa sekajätettä, minkä lisäksi toiseen autossa olevana lokeroon voi kerätä vaikkapa biojätettä, Envor Groupin toimitusjohtaja Asko Hänninen kertoo.

Biojätteen kuljettamisen jälkeen säiliö pestään, jotta autoon voi kerätä esimerkiksi paperia tai metallia.

-Pyrimme tekemään autolle kuitenkin sellaiset reitit, ettei jokaisen reitin jälkeen tarvitsisi tehdä esimerkiksi juuri biopesua, Hänninen sanoo.

Yhden jätejakeen kuljetuskapasiteetti on autossa luonnollisesti puolet pienempi kuin tavallisesti jäteautolla. Auton reitti sekä päivän ohjelma ja asiakkaat vaikuttavat siihen, mitä jätteitä auton kyytiin kerätään.

Tarpeen vaatiessa autossa voi molemmat osat täyttää samalla jätejakeella, mutta Hännisen mukaan käytännössä aina kerätään kahta jätejaetta, koska sitä varten kaksoispakkaava jäteauto on hankittu.

-Kahden eri auton ei tarvitse tällöin ajaa peräkkäin tai lähellä toisiaan samaa reittiä keräämässä eri jätejakeita, Hänninen toteaa.

Envorin tavoite on, että kaksoispakkaavan auton avulla yritys pystyy optimoimaan jäteautojen ajokilometrit. Hännisen mukaan ajokilometrien myötä säästyy jonkin verran myös rahaa.

-Emme ole vielä tehneet reitityksiä kokonaan uudestaan, joten en osaa vielä sanoa, kuinka paljon säästämme. Tarkoitus on totta kai optimoida auton käyttö ja reitittää niin, että autosta saadaan täysi hyöty, hän toteaa.

Kaksoispakkaava jäteauto on malliltaan Volvon FE CNG, jossa on biokaasulla toimiva Euro6-moottori. Fossiilisia polttoaineita auto ei käytä ollenkaan.

Auton myötä Envorin neljästä aktiivisessa käytössä olevasta jäteautosta kaksi on biokaasujätepakkaajia.

Envor Group oy:llä on Kiimassuolla oma asemansa, jossa autot tankataan yrityksen itse biojätteistä tekemällä biokaasulla. Yritys säästää rahaa, kun sen ei tarvitse ostaa polttoainetta ulkopuolelta.

Yhdellä tankillisella kaasua auto kulkee Volvon julkaiseman tiedon mukaan maksimissaan 400 kilometriä. Hännisen mukaan jätehuoltoajossa, jossa auto pysähtelee usein, sillä pääsee noin 250 kilometriä yhdellä tankkauksella. Auto tankataan yleensä kerran päivässä.

Hännisen mukaan auto on tulevaisuuden jäteauto.

-Tämä on auto, joka normittaa parhaan tekniikan, joka jäteautoissa on käytössä, Hänninen toteaa.

Envorin toimitusjohtajan mukaan auton tärkeimpiä ominaisuuksia ovat pieni käyntiääni, turvallisuus ja se, että autosta ei tule pienhiukkaspäästöjä.

-Autossa on kattava turvatekniikka, sillä siinä on tutkia ja kameroita, jotka valvovat kaikkia kuolleita kulmia. Isolla autolla ahtaassa paikassa ollessa kuljettaja ei välttämättä näe esimerkiksi auton etupuskurin eteen, Hänninen sanoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic