Lounais-Häme

Yksityisteillä urakoitsijapulaa

 

Alkukevät on kuoppaisinta aikaa yksityisteillä. Lumen ja roudan sulaminen jättää jälkeen kelirikon, joka on tänä vuonna tavanomaista tasaisempi.

Lieviksi jäävät kelirikkovauriot säästävät tiekuntien varoja, mutta kaiken kaikkiaan yksityisteiden kunnossapito on niukkuuden jakamista.

Kuntien avustukset ovat pysyneet Lounais-Hämeessä ennallaan mutta samaan aikaan tienhoitokustannukset ovat kohonneet. Syynä on se, että yhä harvemman tienpätkän varrella asuu maanviljelijää, joka hoitaisi tien kunnossapitoa ilmaiseksi kaiken muun työnsä ohessa.

-Kustannukset luonnollisesti kohoavat, kun työ on yritystoimintaa, tieisännöitsijä Kaarina Juhala toteaa.

Samaan aikaan kun talkoilu on vähentynyt, urakoitsijoista on pulaa.

-Ongelma on usein siinä, että lähtemisen vaiva on suurempi kuin työn määrä paikan päällä, Juhala kertoo.

Osa urakoitsijoista, kuten Esa Sundholm, keskittyy suosiolla talviaurauksiin ja jättää kesäajan tienhoidon paikallisten käsiin.

-Jotta urakointi yksityisteillä olisi kannattavaa, yrittäjä tarvitsisi työtehtäviä viikoittain, Sundholm perustelee.

Tienhoidon kallistuminen ja hoitokertojen vähentyminen näkyvät suoraan yksityisteiden kunnossa, mutta mitään radikaalia muutosta Kaarina Juhala ei koe tapahtuneen.

-Pientä rapautumista kuitenkin.

Tieisännöitsijä Timo Roto kehottaakin tiekuntia huolehtimaan, että kassassa on rahaa puolentoista vuoden puskuriksi.

-Jos yksityistiellä on tarvetta peruskunnostukseen, voi lisäksi suositella ylimääräisen yksikkökustannuksen keräämistä. Valtion myöntämät peruskunnostusavustukset ovat niin vähissä, ettei niiden varaan kannata laskea, Roto toteaa.

Valtion yksityisteille myöntämä tukitaso oli 13 miljoonaa euroa vuonna 2011. Aallonpohja koettiin vuonna 2015, kun valtio myönsi yksityisteiden peruskorjaamiseen viisi miljoonaa euroa.

Kuluvalle vuodelle on jaossa kahdeksan miljoonaa. Kanta-Häme kuuluu Uudenmaan ELY-keskuksen tievastuualueeseen, ja alueelle on korvamerkitty yksityistieavustuksia 425000 euroa edellisvuoden 193000 euron sijaan.

-Määrärahoja on vielä jakamatta, liikennejärjestelmäasiantuntija Elisa Fagerströn Uudenmaan ELY-keskuksesta vinkkaa.

Määrärahojen korotuksista huolimatta Uudenmaan tievastuualueen yksityistiemäärärahat ovat niin pieniä, että ne hupenevat jo muutamaan siltaremonttiin.

-Olemme pystyneet kuitenkin rahoittamaan myös 10000–30000 euron suuruisia tienpohjan peruskunnostuksia, Fagerströn rohkaisee.

Lounais-Hämeen kunnissa yksityistieavustukset ovat pysyneet pääosin edellisvuosien tasolla. Esimerkiksi Tammelassa avustussumma on ollut kolme vuotta peräkkäin 110000 euroa. Avustushakemuksia Tammela sai viime vuonna 110 tiekunnalta.

Tammelassa yksityisteille jaetaan vain kunnossapitoavustuksia. Peruskorjausavustuksista on luovuttu, mutta esimerkiksi Forssassa ja Jokioisilla varoja myönnetään sekä kunnossapitoon että peruskorjauksiin. FL

 

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti