Lounais-Häme

Yläkouluikäisten kiusaaminen väheni – Kiva koulu -ohjelmalla merkittävä vaikutus

Tutkimuksen tarkasteluajankohtien välissä tutkimukseen osallistuneissa kouluissa otettiin käyttöön kiusaamisen vastainen Kiva koulu -ohjelma.
Yläkoululaisten kokema kiusaaminen on vähentynyt Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan selvästi. Kuvituskuva. Kuva: Lassi Puhtimäki
Yläkoululaisten kokema kiusaaminen on vähentynyt Turun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan selvästi. Kuvituskuva. Kuva: Lassi Puhtimäki

Yläkoululaisten kokema kiusaaminen on vähentynyt selvästi, kun koulut ovat panostaneet kiusaamisen vastaiseen työhön. Nettikiusaamisen kitkemistä pitää tehostaa ja tuoda uusia menetelmiä kiusattujen psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen ja vahvistamiseen. Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen julkaisemat tutkimustulokset perustuvat nuorten omaan raportointiin vuosina 2008 ja 2014.

Koulukiusaaminen on vähentynyt sekä tyttöjen että erityisesti poikien keskuudessa verrattuna viime vuosikymmenen tilanteeseen. Ensimmäisenä tarkasteluajankohtana vuonna 2008 nuorista 30,5 prosenttia kertoi tulleensa kiusatuiksi, kun vuonna 2014 enää 20,6 prosenttia oli kokenut kiusaamista.

Koulun aikuisten ja muiden oppilaiden pyrkimykset puuttua kiusaamiseen lisääntyivät tarkasteluvälillä.

– Tutkimuksen tarkasteluajankohtien välissä tutkimukseen osallistuneissa kouluissa otettiin käyttöön kiusaamisen vastainen Kiva koulu -ohjelma. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että ohjelma on merkittävästi vähentänyt kiusaamista, sanoo tutkmuksen tuloksista julkaistun artikkelin pääkirjoittaja, tutkija Elina Tiiri lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksesta.

– Lisäksi kiusaamisen vähenemiseen on voinut vaikuttaa esimerkiksi lisääntynyt yleinen tietoisuus sen haitallisuudesta, Tiiri arvioi.

Tulosten perusteella nettikiusaamisen yleisyydessä ei tapahtunut muutosta tarkasteluvälillä. Tiirin mukaan on tärkeää terävöittää nettikiusaamisen ehkäisyä ja siihen puuttumista.

Kyselytutkimus tehtiin Rovaniemen ja Salon alueilla. Tutkimukseen osallistui noin 2000 yläkouluikäistä nuorta kaikista alueiden yläkouluista molempina tutkimusvuosina. Tutkimusta on rahoittanut Suomen Akatemi,a ja se on osa lippulaivaohjelmaan kuuluvaa The Inequalities, Interventions, and New Welfare State (INVEST) -hanketta. Tutkimuksen tulokset julkaistiin Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry -lehdessä. FL

Uusimmat