Lounais-Häme

Yli puolet Pohjolan Liikenteen busseista jäi aamulla ajamatta Helsingissä ja Espoossa työnseisauksen takia

Helsinki
04.10.2018, 10:52

Kotimaa

Pohjolan Kaupunkiliikenteen Helsingissä liikennöimistä busseista vain noin 50 prosenttia ajettiin aamulla, kertoi Helsingin seudun liikenne HSL. Espoossa vain noin joka neljäs yhtiön lähdöistä onnistui. Syynä on työnseisaus, joka kestää ensi yöhön asti.
Ajamatta jäi aamulla useita linjoja. Työnseisaus vaikuttaa päivän aikana liikenteeseen etenkin Espoon Matinkylässä, Tapiolassa ja Leppävaarassa. Helsingissä se vaikuttaa muun muassa Pakilassa ja Oulunkylässä. Pohjolan Liikenteen bussit Sipoossa, Kirkkonummella ja Tuusulassa liikennöivät normaalisti.
Eilen illalla arvioitiin, että lakko vaikuttaisi 60 000 matkustajaan, kertoo HSL:n viestinnän asiantuntija Tapio Tolmunen STT:lle.
Tolmunen kehottaa matkustajia käyttämään vaihtoehtoisia busseja ja hakeutua metro- ja junaliikenteen varrelle. HSL ei erikseen korvaa ajamatta jääviä busseja.
– Kannattaa varata tavallista enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä matkustamiseen, hän sanoo.
Liikennöitsijä kehottaa seuraamaan HSL:n sivuja, joille päivitetään poisjäävien linjojen tietoja. HSL kertoo, että pysäkkinäytöillä ja reittioppaassa voi olla torstaina virheellistä tietoa.
Lakko lähti odotetulla tavalla liikkeelle, kertoi varapääluottamusmies Niko Lehtimäki aamulla STT:lle. Lehtimäen mukaan suhteellisen pieni määrä autoja on liikenteessä.
– Suurin osa myös niistä kuljettajista, jotka omista syistään ovat lähteneet ajamaan, on ilmoittanut ymmärtävänsä asian, jonka puolesta on marssittu ulos, Lehtimäki kertoi aamulla STT:lle.
Toimitusjohtaja Heikki Alanko kertoo olevansa tyytyväinen siihen, että autoja saatiin aamulla lähes puolet Helsingissä ja Espoossa neljäsosa liikenteeseen.

Taustalla kuljettajan irtisanominen

Työnantaja kertoo, että lakolla vaaditaan peruuttamaan yhden kuljettajan irtisanominen. Pohjolan Liikenteen mukaan kyseessä oli asiakkaan kanssa tapahtunut ”välikohtaus”, jonka jälkeen kuljettajan työsuhde purettiin.
– Ihmettelen suuresti, että henkilöstön edustajat vaativat palauttamaan sellaisen kuljettajan työsuhteen, joka on pahoinpidellyt matkustajaa, sanoi toimitusjohtaja Alanko aiemmin tiedotteessa.
Yhtiön mukaan tapahtumien kulku on tarkistettu videotallenteesta.
Varapääluottamusmies Lehtimäki korostaa tiedotteessa, että lakossa olevat eivät puolusta väkivallan käyttöä. Hänen mukaansa työnantaja ja työntekijätaho tulkitsevat eri tavoin valvontakamerakuvaa, joka ei ole ollut julkisuudessa.
– Työsuhteen purku on ollut hätiköity sekä ylimitoitettu toimenpide, Lehtimäki kommentoi tiedotteessa.
Varapääluottamusmiehen mukaan ulosmarssissa ei ole kyse pelkästään yhdestä linja-autonkuljettajasta vaan laajemmin tuesta ihmisille, jotka työskentelevät vaativissa asiakaspalveluammateissa, joissa voidaan kohdata niin sanottuja hankalia asiakkaita yksin.

Varapääluottamusmies: Työnantaja rikkoi suullisen sopimuksen

Varapääluottamusmies sanoo, että ei eilen kommentoinut työnantajansa esittämiä väitteitä lakon syystä. Hänen mukaansa työnantajan kanssa oli suullinen sopimus siitä, että asiasta ei puhuttaisi julkisuudessa.
– Ei meillä mitään sellaista voi tietenkään olla, toimitusjohtaja Alanko sanoo STT:lle.
Alanko sanoo, että linja-autoliikenteen seisauttaminen on julkinen asia ja koskettaa monia, minkä takia syytä ei voi olla kommentoimatta. Hän korostaa, että henkilöstöön liittyvät asiat halutaan käsitellä yrityksen sisällä. Espoon Matinkylässä tapahtunut välikohtaus on kuitenkin ollut vahvasti esillä julkisuudessa.
Alanko ei tiedä, mistä työntekijäpuolelle oli syntynyt käsitys sopimuksesta.

https://www.hsl.fi/

STT

Kuvat:

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic