Lounais-Häme Ypäjä

Ypäjä ideoi iltamenoja turisteille – Tavoitteena päästä Kymppiuutisten kevennykseen

Ypäjän Musiikkiteatteri tuo paikkakunnalle joka kesä 6 000–9 000 vierailijaa. Nyt teatterikansa halutaan ohjata muidenkin palveluiden pariin.
Ypäjän kunnanjohtaja Riikka Riihimäki otti selfien tilaisuudessa, jossa suunniteltiin tulevan kesän tempauksia. Kuva: Marianna Langenoja
Ypäjän kunnanjohtaja Riikka Riihimäki otti selfien tilaisuudessa, jossa suunniteltiin tulevan kesän tempauksia. Kuva: Marianna Langenoja

Miltä kuulostaisi teatterimatka, johon yhdistyisi jalkahoito ja ravintolaillallinen?

Entä kokous, jonka päätteeksi käytäisiin golfaamassa ja kahvilla?

Ypäjä alkaa suunnitella erityisesti turisteille suunnattuja palvelupaketteja, joissa hyödynnetään useiden paikallisten yritysten tarjontaa.

Kunnanjohtaja Riikka Riihimäen visiossa monen eri yrittäjän palvelut saisi tulevaisuudessa varattua yhdellä klikkauksella.

Tämä vaatisi nykyistä laajempaa yrittäjien yhteistyötä ja jonkinlaista organisoitua mallia.

Teatterivieraat kaipasivat iltamenoja

Ajatus palvelupaketeista syntyi, kun Ypäjän Musiikkiteatterissa havahduttiin siihen, että teatterivieraat kaipaavat iltamenoja paikkakunnalta.

Ypäjän Musiikkiteatteri kerää katsojia koko Etelä-Suomen alueelta jopa 6 000–9 000 vuosittain. Monikaan vierailijoista ei tunne Ypäjää ja sen palveluita.

– Turistit kyselevät, missä täällä voi syödä ja mitä täällä voi tehdä iltaisin. Olisi mukavaa, jos palveluita kaipaaville voisi myydä kokonaisen palvelupaketin jo etukäteen, sanoo Musiikkiteatterin markkinoinnista vastaava Milla Malin.

Ideariihi yhdisti yrittäjiä

Ypäjän kunta järjesti maanantaina ensimmäisen ideapalaverin, jossa paikalliset yrittäjät pohtivat mahdollisia palvelupaketteja.

Kiinnostus uutta ideaa kohtaan oli laajaa, koska kunnantalossa järjestettyyn ideariiheen osallistui lukuisia yrittäjiä.

Yrittäjät jaettiin ideariihessä kahteen ryhmään: niihin, jotka tarjoavat palveluita ja niihin, jotka tarjoavat tuotteita. Molempien ryhmien halutaan hyötyvän jo ensi kesänä Musiikkiteatterin turistimassasta.

Mopolla ei mennä kuuhun

Koska kunnanjohtajan mukaan Ypäjän tavoitteena ei ole mennä mopolla kuuhun, konsepti alkaa aluksi vain parin viikon kokeilulla.

Mukaan lähtevät yrittäjät varautuvat myymään palveluitaan teatteriyleisön aikataulujen mukaan parin viikon ajan parhaaseen kesäsesonkiin, johon myös teatterinäytöksen ajoittuvat. Tuotteita myyvät yritykset kootaan teatterin alueelle esittelemään toimintaansa ja ottamaan vastaan mahdollisia tilauksia esityspäivinä.

Kunta hoitaa markkinoinnin, ja palvelupakettien varaaminen olisi mahdollista jo vuoden alusta alkaen. Konsepti on yrittäjille täysin ilmainen, ja siihen otetaan yhä uusia yrittäjiä mukaan.

Kunnan tavoitteena on, että yritykset tulevat paremmin tunnetuiksi ja että niiden palvelut löydetään.

– Koko paikkakunta muistetaan paremmin, jos ihmiset tietävät, että maailman aurauskepit tulevat Ypäjältä ja että täältä saa vaikka käsin tehdyt portaat, Milla Malin sanoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

23.9.2020

Fingerpori

comic