Lounais-Häme

Yritysautoksi haaveillaan Audia, mutta usein päädytään Skodaan

Kuvituskuva Kuva: Pasi Rakkolainen
Kuvituskuva Kuva: Pasi Rakkolainen

Audi näyttää olevan suomalaisyritysten yleisin toteuttamaton autohaave, selviää ALD Autmotiven selvityksestä.

Audi kiinnostaa lähes joka toista yrityspäättäjää, mutta sellaisen on hankkinut noin joka kolmas. Muita yrittäjien haaveautoja näyttävät olevan Mercedes-Benz ja BMW, joista haaveilee yli 40 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityspäättäjistä.

Todellisuus ei kuitenkaan vastaa haaveita. Todellisuudessa yrityspäättäjät hankkivat todennäköisimmin Skodan. Skoda on Suomen yleisin yritysauto. Kakkonen on Volkswagen ja kolmonen Toyota.

Toyotassa ristiriita unelmien ja todellisuuden kanssa on yhtä suuri kuin Audissa, mutta käänteinen. Toyotan kokee kiinnostavaksi vain 30 prosenttia yrityspäättäjistä, mutta silti sillä ajaa melkein joka toinen.

– Volkswageniin ja Skodaan ei päädytä sattumalta, vaan niitä aktiivisesti halutaan. Noin 50 prosenttia yrityspäättäjistä sanoo Skodan kiinnostavan, noin 70 prosenttia rekisteröi yrityksen nimiin sellaisen. Mersun ja BMW:n kohdalla tilanne menee toisinpäin. Yli 40 prosenttia haaveilee niistä, reilut 30 prosenttia hankkii sellaisen, ALD Automotiven kehityspäällikkö Päivi Lindqvist sanoo.

Tiedot perustuvat asiantuntijayritys ValueClinicin helmi- ja maaliskuussa tekemään kyselytutkimukseen. Siinä kysyttiin suomalaisten yrityspäättäjien näkemyksiä eri automerkeistä. Vastaajia oli 602.

Yritysautolla tarkoitetaan kaikkia yrityksen tai yhdistyksen nimiin rekisteröityjä henkilöautoja. Viranomais- ja hälytysajoneuvot eivät ole yritysautoja. Suurin osa yritysautoista on yritysten ja yhdistysten henkilökunnan käytössä olevia leasing- ja työsuhdeautoja.

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic