Mielipiteet

”Asiakas on aina oikeassa”? – Käteisen rahan vastaanottoaika asettaa asiakkaat eriarvoiseen asemaan

Käteistä rahaa. Kuva: Juhani Salo
Käteistä rahaa. Kuva: Juhani Salo

Tapahtui Forssan S-pankissa pe 6.11.2020 klo 11.55. Ko. aikaan otin vuoronumeron 145. Näytössä oli pitkään edellinen numero 144. Minut kutsuttiin sisään n. klo 12:35. Huom, ketään ei tullut ulos?! Virkailijalla taisi olla ruokatunti eikä tuuraajaa ollut?

Olin tuomassa käteistä rahaa tililleni! Ei kelvannut? Miksi? Pankkivirkailijalta sain erittäin tylyn vastauksen: ”Käteistä ei nyt oteta vastaan. Käteisrahaa otetaan vastaan vain klo 10:00–12.00!” Olin kuin ”puulla päähän lyöty”! Kun noin kerran kuussa käyn pankissa, en tiennyt rajoituksesta, joka oli alkanut 1.11. Yritin puhumalla saada ”joustoa”,armahtavaisuutta, vähän vanhuksen kunnioitusta! Vetosin riskiryhmään kuulumiseeni, (82 v.) moniin sairauksiini. Vastaus vielä jyrkemmin ja painokkaammin, ”ei käy!” Siis, rahat ”sukanvarteen”!

Kotona muistelin aikoja, jolloin itse olin pitkään yleisönpalvelija osuuskaupassa. Silloin oli paljolti voimassa kirjoitukseni otsikon sanat: ”Asiakas on aina oikeassa.” Kotona etsin S-pankin säännöt: ”Rahanvälitys on palvelu, jossa pankki vastaanottaa käteistä siirrettäväksi maksunsaajan tilille tai asetettavaksi hänen saatavilleen.” Olen ymmärtänyt, että rahanvälitys/vastaanotto olisi voimassa pankin aukioloaikana! Omistaja-asiakkaille ei ole tällaisesta pankin käytännöstä ilmoitettu.

Liekö pankkilainsäädännön kohdalla tuollainen rajoitus laillistakaan. Asetetaan asiakkaat eriarvoiseen asemaan!

 

Lue myös S-pankin vastaus: Vastine mielipidekirjoitukseen ”Asiakas on aina oikeassa?” – S-pankin käteispalvelut

 

Uusimmat

Näkoislehti

25.11.2020

Fingerpori

comic