Mielipiteet

Axel Wahren -eskari historiallisessa kulttuurikeskuksessa – Lapset saavat musiikki- ja taidekasvatusta vaivattomasti ja läheltä

Kuva: Tapio Tuomela
Kuva: Tapio Tuomela

Haluaisin antaa Lounais-Hämeen musiikkiopiston pianonsoiton opettajana Axel Wahren -eskarin sijainnista vellovaan keskusteluun yhden uuden näkökulman: eskarin sijainnin merkityksestä meille taidekasvatuksen tahoille, jotka olemme viikottain yhteistyössä näiden pienten iloisten viikareiden kanssa. Ymmärrän kyllä toiveen eskarin ja koulun yhteydestä, mutta nykyinen Axel Wahren -eskarin sijainti palvelee erinomaisesti yhteistyötä eskarin, musiikkiopiston, kuvataidekoulun sekä Wahren-opiston kesken.

Eskariajan päätyttyä klo 13 ovat musiikki- ja kuvataidekoulun vastuuopettajamme ystävällisesti (vanhempien suostumuksella) hakeneet lapset eskarista viereisiin tiloihin muskari- ja kuvistunneille. Tuntien jälkeen lapset ovat siirtyneet joko jatkamaan hoitoaikaa eskariin tai vanhemman kanssa kotiin.

Lisäksi Wahren-opiston vastuuopettajat tarjoavat englanninkielen ja käsityön tunteja samaan tapaan. Palaute muskarista ”eskaripäivän sisällä” onkin saanut kiitosta vanhemmilta. Tämä vapauttaa yhteistä ilta-aikaa perheelle, koska tunneille ei tarvitse enää lähteä erikseen kuskailemaan.

Myös jokavuotiset eskareiden soitinesittelykonsertit ja soitinkokeilut on helppo järjestää tilojen toimiessa samassa rakennuksessa. Lasten on mahdollista saada musiikki- ja taidekasvatusta vaivattomasti ja läheltä. Tämä myös lisää osallistumisastetta opistomme pääsykokeisiin sekä opiston tilojen houkuttelevuutta.

Eskaritoiminta on käsittääkseni pyörinyt turvallisesti ja moitteettomasti kyseisissä tiloissa. Lapset ovat saaneet tutustua jo tuleviin luokkatovereihinsa ryhmissä, jotka ovat jaettu jo tulevien koulujen mukaan niin ikään, että samassa ryhmässä olevista tulee myös luokkakavereita. Tuleville koululaisille ovat tärkeintä ne tutuksi tulleet kaverit, ei niinkään seinät ja rakennus itsessään. Pienten ekaluokkalaisten ensimmäisten koulupäivien jännitys on helpompi kohdata, kun on tuttu eskariystävä siinä rinnalla.

Myös kouluun tutustuminen on hyvin valmisteltu Axel Wahrenissa. Omien lasten kohdalla tutustumisia oli kolme kertaa, myös yhdessä tulevien ”kummioppilaiden” kanssa.

Jokainen forssalainen tuleva koululainenhan käy eskarin, joten jokaiselle lapselle luodaan tällä hedelmällisellä yhteistyöllä mahdollisuus päästä kulttuurin ja mahdollisesti elämänikäisen taideharrastuksen pariin. Peruskoulussa taideaineiden asemaa ja merkitystä kun usein saadaan olla puolustelemassa.

Yhteistyö palvelee siis pientä eskarilaista, varhaiskasvatuksen henkilökuntaa, vanhempia, meitä opettajia ja koko forssalaista taidekasvatusta.

Fingerpori

comic