Mielipiteet

Bensan hintaan jättikorotus

Polttoaineverojen korotukset astuivat tänään voimaan keskellä pahinta koronakriisiä. Bensan vero nousi 5,71 senttiä ja dieselin vieläkin enemmän eli 6,46 senttiä litralta. Arvolisäveroineen Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallituksen päättämä korotus tarkoittaa seitsemän ja kahdeksan sentin veronkorotuksia liikennepolttoaineisiin. Itse asiassa tämä bensan veronkorotus on historiallisen suuri. Kertaakaan tällä vuosituhannella ei bensaveroa ole korotettu näin paljoa.

Näin siis perheiden, työnmatkaliikenteen, yritysten ja yrittäjien, maatalouden, kuljetusalan ja monien muiden maksutaakka kasvaa. Ja isoimman laskun tästä maksavat maaseudulla ja seutukaupungeissa asuvat, joiden on aivan yksinkertaisesti pakko käyttää omaa autoa perheen, työmatkojen ja yleensäkin välttämättömän liikkumisen suhteen. Siksi ihmettelenkin, että juuri keskustalainen, nyt jo eromaan joutunut, valtiovarainministeri ja edelleen keskustan puheenjohtajana toimiva Katri Kulmuni tämän bensa- ja dieselin veronkorotuksen kuittasi ja jopa esitteli.

Autoliitto nosti esille myös sen tosiasian, että tällainen bensan ja dieselin hinnankorotus koskettaa erityisen voimakkaasti tasaverona myös niitä ihmisiä, joilla ei ole varaa hankkia uusinta ja vähäpäästöisintä teknologiaa hyödyntäviä autoja. On siis vaikea uskoa, että demaritkin ja myös vasemmistoliitto tämän hyväksyivät ja päättivät? Vihreät taisivat viedä.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen nostikin viikolla esille myös oman auton korostuneen merkityksen koronavuonna.

Tänään voimaan tullut bensan ja dieselin veronkorotus on myös äärimmäisen huonoon ajankohtaan päätetty. Yksin tämän aamuinen polttoaineiden veronkorotus aiheuttaa keskivertoautoilijalle parinkymmenen tuhannen kilometrin ajosuoritteella lähes sadan euron lisälaskun. Kuljetusalalla rekan vuosikustannukset nousevat jopa 8000 euroa. Ja lopultahan nämäkin kustannusten nousut valuvat palveluiden ja tavaroiden mm. ruuan hintaan ja sitä kautta maksajaksi tulee aina tavallinen suomalainen veronmaksaja.

Uusimman veronkorotuksen jälkeen bensiinin arvonlisäveroton valmistevero on noussut tällä vuosituhannella 20 sentillä ja dieselin noin 30 sentillä litraa kohden. Eli aiemminkin korotuksia on tehty, mutta ei koskaan tällä tavalla. Esimerkiksi kahdeksan vuotta sitten, kun dieselin veroa korotettiin merkittävämmin, niin silloin alennettiin samalla auton käyttövoimaveroa. Nyt tehty liikennepolttoaineiden veronkorotus eli hinnankorotus tehtiin siis kaiken olemassa olleen päälle. Autoilija ja liikenne maksavat.

En siis yhtään ihmettele, että keskustan puheenjohtajuudesta taisteleva Katri Kulmuni kertoi, että ”eräs palaute, joka on kuntakierrokselta tullut minulle hyvin selkeänä, on huoli yksityisautoilun tulevaisuudesta. Bensa- ja dieselveron korotuksia ei hyväksytä.”

Niinpä, mutta vasemmistohallituksen tukipuolueena keskusta tämänkin aamuisen veron korotuksen liikenteelle ja autoilulle hyväksyi ja jopa päätti.

Kaikesta huolimatta – hyvää viikonloppua.

Uusimmat

Näkoislehti

10.8.2020

Fingerpori

comic