Mielipiteet

Esiopetuksen ja alkuopetuksen yhteistyöstä – Miksi Axel Wahrenin esiopetus ei voisi olla esimerkiksi Monikylässä?

Miksi Axel Wahrenin esiopetus ei voisi olla esimerkiksi Monikylässä? kirjoittaja kysyy. Kuva: Tapio Tuomela
Miksi Axel Wahrenin esiopetus ei voisi olla esimerkiksi Monikylässä? kirjoittaja kysyy. Kuva: Tapio Tuomela

Viime viikolla uskaltauduin kyseenalaistamaan yleisöosastokirjoituksessani Axel Wahrenin esiopetustilat ja vähäisen yhteistyön perusopetuksen kanssa. Tiesin jo kirjoittaessani, että Axel Wahrenin esiopetuksesta ei kukaan saa sanoa mitään. Palaute tuli perille. Axel Wahrenin esiopetus on tabu Forssassa.

Kaikki muut varhaiskasvatuksen – ja perusopetuksen osat voivat liikkua ja loppua, mutta Axel Wahrenin esiopetukseen ei saa puuttua. Miksi? Miksi Axel Wahrenin esiopetus ei voisi olla esim. Monikylässä? Monikylän yhteydessä toimivassa esiopetuksessa esikoululaiset pääsisivät jo valmiiksi tutustumaan koulun ihmisiin, toimintatapoihin ja -ympäristöihin.

Axel Wahrenin johtaja Kirsi Laakso ja erityisopettaja Sirpa Mäkelä vastasivat (FL 15.2.) kirjoitukseeni listaten esiopetuksen ja koulujen välisiä yhteisiä käytänteitä. Käytänteet olivat lähes 90 % aikuisten välisiä kokouksia ja palavereja. Nekin ovat tietysti lapsen parhaaksi, mutta eikö esiopetuksen ja alkuopetuksen yhteistyön pitäisi lähteä lapsesta ja lasten välisestä yhteisestä toiminnasta? Esikoulun ja koulun välinen yhteistyö rakentuu oppilaiden näkökulmasta toiminnallisesti. (Karikoski & Tiilikka 2017, 92).

Hannele Karikoski on tutkinut koulun aloitusta ekologisena siirtymänä. Koulunaloittajan roolin muutos on vähäisin ja sopeutuminen alkuopetukseen helpointa niillä esikoululaisilla, jotka ovat olleet esikouluvuotensa esi- ja alkuopetuksen yhdysluokalla ja näin koko esikouluvuotensa saaneet tutustua koulun toiminta- ja kasvuympäristöön. Esi- ja alkuopetuksen yhteneväinen kokonaisuus ei ole ollenkaan huono asia.

Tässä forssalaisessa koulukeskustelussa punaisena lankana tulee olla lapsesta lähtevä, hänen kehitystasoaan ja tarpeitaan vastaava toiminta. Joustavuus varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen välillä tukee lapsen yksilöllistä kehitystä, oppimisvalmiuksien kehittymistä ja kouluvalmiutta. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen vahvuudet pitää saada nopeasti käyttöön lapsen oppimispolun tueksi.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti