Mielipiteet

Esiopetus tekee yhteistyötä perusopetuksen kanssa Forssassa

Kuva: Tapio Tuomela
Kuva: Tapio Tuomela

Forssalainen varhaiskasvatus sekä esiopetus pohjautuvat valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä esiopetussuunnitelmaan. Nämä asiakirjat velvoittavat varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleviä kasvattajia tekemään tiivistä nivelvaiheyhteistyötä jokaisessa lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetuspolun risteyskohdassa.

Ennen esiopetukseen siirtymistään jokainen forssalainen varhaiskasvatuksen piirissä oleva lapsi pääsee osalliseksi 5-vuotiaiden pedagogiikasta, joka ohjaa ryhmän toimintaa painottamaan juuri niitä lapsen kasvun ja kehityksen osa-alueita, joita tukemalla lapsen oppimisen polku muodostaa ehyen kokonaisuuden. Näitä osa-alueita ovat arjen taidot, tunnetaidot sekä yhteisötaidot. Näiden taitojen hallinta muodostaa lapselle kivijalan, jonka päälle hän esiopetuksessa sekä myöhemmin perusopetuksessa oppimisensa rakentaa. Kun lapsi siirtyy varhaiskasvatuksesta esiopetukseen, käydään nivelvaihekeskustelut, ammatillinen tiedonsiirto siitä, missä kasvun ja kehityksen vaiheessa kukin lapsi tuossa kohtaa oppimisen polkuaan kulkee.

Nivelvaiheyhteistyötä esiopetuksen ja perusopetuksen välillä on Forssassa tehty jo vuosikausia, ja esiopetuksen keskityttyä suurimmaksi osaksi Kehräämölle, on sitä entisestään henkilöstömme aloitteesta pyritty kehittämään eteenpäin. Nivelvaiheyhteistyön muotoja ovat olleet mm. yhteistyöpalaverit esiopetuksen ja alkuopetuksen henkilöstön välillä, esiopetuksen aloitteesta syntynyt ”Tullaan tutuiksi”- päivä lapsen tulevalla koululla sekä perinteinen kouluun tutustumispäivä toukokuussa. Myös tässä merkityksellisessä taitekohdassa käydään nivelvaihepalaverit, ammatillinen tiedonsiirto jokaisesta tulevasta ekaluokkalaisesta esiopetuksen ja perusopetuksen välillä moniammatillinen yhteistyö huomioiden. Kehitystyön punaisena lankana on koko ajan kulkenut se, miten pystyisimme mahdollisimman turvallisesti lasta, hänen perhettään ja vastaanottavaa opettajaa tukien saattamaan lapsen koulupolkunsa alkuun.

Vuosien saatossa esiopetus ja perusopetus ovat tehneet yhteistyötä myös erilaisten yhteisten tapahtumien merkeissä esim. Teknologiaseikkailu.

Lisäksi on mainittava yhteistyö Kehräämöalueella toimivien kuvataidekoulun, musiikkiopiston ja Wahren-opiston kanssa. Forssa tarjoaa englanninopetusta kaikille esiopetuksessa oleville lapsille esiopetuspäivän sisällä. Huoltajat ovat olleet myös erittäin tyytyväisiä tapaan, jolla musiikin ja kuvataiteen harrastaminen on mahdollista liittää helposti esiopetuspäivän yhteyteen.

Valitettavasti kevään 2020 poikkeuksellisuus pakotti myös esiopetuksessa luopumaan jo hyviksi havaituista perusopetuksen kanssa tehtävistä yhteistyömuodoista esim. ”Tullaan tutuiksi”-päivistä sekä perinteisistä kouluun tutustumispäivistä. Nivelvaihepalaverit esiopetuksen ja perusopetuksen välillä käytiin pandemiasta huolimatta etäyhteyksiä hyväksi käyttäen.

Kuluvaa kevättä silmällä pitäen olemme esiopetuksen puolesta ehdottamassa kouluille erilaisia vaihtoehtoja sille, miten tuleva koulurakennus ja kouluyhteisö pystyttäisiin tekemään lapselle mahdollisimman tutuksi ja turvalliseksi – vaikka sitten videon tai etäyhteyden välityksellä. Tästä meillä on hyviä kokemuksia jo viime keväältä.

Näihin edellä mainittuihin yhteistyön muotoihin vedoten emme pysty allekirjoittamaan väittämää, ettei forssalainen esiopetus tekisi yhteistyötä perusopetuksen kanssa.

Ylpeästi forssalaisen esiopetuksen ja yhteistyön puolesta

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti