Mielipiteet

Forssan seutu on haaste – Huonot liikenneyhteydet voivat jättää tämän kauniin seudun kehityksen ja kasvun ulkopuolelle

Joukkoliikenneyhteydet ovat Forssan seudun kompastuskivi. Kuva: Lassi Puhtimäki
Joukkoliikenneyhteydet ovat Forssan seudun kompastuskivi. Kuva: Lassi Puhtimäki

Olen asunut Lounais-Hämeessä nyt viitisen vuotta. Kun suunnittelimme vaimoni kanssa omakotitalon ostoa, olivat hinta, palvelut ja luonnon läheisyys niitä syitä, jotka saivat meidät asettumaan tälle seudulle. Täältä löytyy kaunista luontoa, rauhaa ja harrastusmahdollisuuksia. Palveluitakin on, kun osaa etsiä.

Liikenneyhteydet ovat kuitenkin alueen kompastuskivi. Olen koko täällä asumisaikani työskennellyt muualla, ensin Tampereella ja sitten pääkaupunkiseudulla. Ennen korona-aikaa ja etätyötä matkustin 2-tietä eestaas monta kertaa viikossa. Olisin mielelläni käyttänyt julkisia, se vain oli mahdotonta: ei ollut sellaisia joukkoliikenneyhteyksiä, joilla olisin töihin ja kotiin ihmisten aikaan päässyt.

Nyt kun rokotukset etenevät ja siirrymme kohti uutta normaalia, toimistolla käyminen edes välillä tulee pian mahdolliseksi. Olen tarkastellut mahdollisuuksia käyttää nyt julkista liikennettä, eikä se taida onnistua tälläkään kertaa.

Hämeen liitto julkaisi joulukuussa 2020 Kanta-Hämeen liikennejärjestelmäsuunnitelma 2040-raportin. Sen sisällysluettelosta on otsikko ”Suomen kasvukäytävä takaa Hämeenlinnan ja Riihimäen seutujen saavutettavuuden, mutta Forssan seutu on haaste.” Tuo otsikko kertoo oikeastaan sen, mikä voi jättää tämän kauniin seudun kehityksen ja kasvun ulkopuolelle.

Tänne ei pääse pääkaupunkiseudulta rautatietä, eikä oikein linja-autollakaan, ei ainakaan niin helposti, että se houkuttelisi jättämään oman auton kotiin. Samaan aikaan tarvitsemme tapoja vähentää yksityisautoilua. Viikonlopun automielenosoitus Helsingissä oli taistelua tuulimyllyjä vastaan: Päästöjen vähentämisen pakko ei katoa minnekään, ja tämä tulee vaikuttamaan varmasti myös autoiluun.

Ja vaikka omalla autolla voikin ajella töihin, en halua. Enkä usko, että kovin moni muukaan tietotyöläinen, joka voisi aloittaa työnsä jo matkalla, jos käytössä olisi bussi tai juna, halua istua yksin autossa ja pidentää päiväänsä puolitoista tuntia molempiin suuntiin.

Uusimmat

Fingerpori

comic