Mielipiteet

Hallitus luottaa tiekartassaan tukiaisiin

Taas tehdään tiekarttaa kohti fossiilitonta liikennettä. Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr) arvioi, että bensan hinta nousee, mutta se kompensoidaan pienituloisille. Kuva: JS juhani salo
Taas tehdään tiekarttaa kohti fossiilitonta liikennettä. Ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr) arvioi, että bensan hinta nousee, mutta se kompensoidaan pienituloisille. Kuva: JS juhani salo

Suomalaiseen poliittiseen keskusteluun saatiin vihdoin muutakin kuin koronaa, kun liikenne- ja viestintäministeriö lähetti perjantaina lausuntokierrokselle fossiilittoman liikenteen kolmivaiheisen tiekarttansa.

Siinä kuvataan keinoja, miten Suomi aikoo toteuttaa liikenteen päästövähennykset.

Hallituksen ajatuksena on puolittaa liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä ja saada liikenne päästöttömäksi vuoteen 2045 mennessä.

Jo nyt alkuvuodesta hallitus tekisi päätöksiä 19 eri toimenpiteestä, joiden vaikutuksista päästöihin on riittävästi tietoa. Toimenpiteisiin kuuluu esimerkiksi täyssähköautojen hankintatuki, biopolttoaineiden jakeluvelvoite nostaminen 34 prosenttiin sekä konversiotuet etanoli- ja kaasuautoille.

Toisessa vaiheessa arvioitaisiin keinoja, joiden vaikutuksista päästöihin tarvitaan vielä lisää tietoa.

Tällaisia keinoja voivat esimerkiksi olla etätyön lisääminen ja liikenteen uudet palvelut, joita kotitaloudet tai yritykset voisivat ottaa käyttöönsä – ja joihin liittyy merkittävä potentiaali vähentää päästöjä.

Jos näiden kahden vaiheen toimet ja EU-tason päätökset eivät yhteensä riittäisi puolittamaan päästöjä vuoteen 2030 mennessä, tehtäisiin kolmannessa ja siis ehdollisessa vaiheessa vielä uusia päätöksiä.

Pakettiin kuuluisi fossiilisten polttoaineiden kansallisen päästökauppaa sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin valmistelua.

Liikenne ja etenkin yksityisautoilu herättää voimakkaita tunteita, joten oli helppo arvata jo etukäteen, minkälaista palautetta hallitus erilaisilla foorumeilla tiekartastaan sai.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) ehättikin vakuuttamaan, että tulevaisuudessa on toimittava niin, että valtio maksaisi kompensaatiota polttomoottoriautoja käyttäville pienituloisille, jos fossiilisten polttoaineiden hintaa nostetaan.

Hyvitysten maksaminen korkeasta bensanhinnasta kuulostaa kuitenkin varsin erikoiselta mallilta. Eivätkä biopolttoaineiden raaka-aineetkaan ole mitenkään ongelmattomia.

Hallituksen liikennesuuntaviivat ovat nyt joka tapauksessa selvillä. Päästöjä on tietenkin pyrittävä vähentämään, mutta mahdollisimman vähillä tukihimmeleillä.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti