Mielipiteet

Hiilidioksidivero kuluttajatuotteisiin!

Yhä useampi ihminen on huolissaan ilmastonmuutoksesta ja keskustelu on käynyt kuumana, etenkin viimeisimmän ICPP:n raportin jälkeen, jossa varoitettiin seurauksista jos ilmasto lämpenee yli 1,5 astetta. Vilkkaasta keskustelusta huolimatta käytännön toimia on esitetty erittäin vähän, eivätkä edessä olevat vaalitakaan ole aktivoineet poliitikkoja asian suhteen. Näkyvimmin esillä on ollut nuori Ruotsalaisen Greta Thunberg, joka jäi koululakkoon ennen Ruotsin valtiopäivävaaleja. Lakostaan huolimatta Ruotsissa ei tartuttu toimeen ja Greta päätti jatkaa lakkoja, joita on nyt nähty Suomessakin, vailla mitään vaikutusta.

Koska vastuuta ei voi jättää yksittäisen ihmisen varaan, on mukaan otettava yksi vahvimmista perusvoimista, markkinat. Säädettäköön ensi vaalikaudella hiilidioksidivero kaikkiin kuluttajatuotteisiin. Veron suuruus olkoot ensimmäisinä vuosina kohtuullinen, jotta markkinat ehtivät siihen reagoida. Esimerkiksi 50 €/ CO2tonni eli noin 1 €/kg naudanlihaa. Tämän jälkeen se nouskoon vuosi vuodelta, niin että Pariisin ilmastosopimuksen tavoite Suomen osalta saavutettaisiin. Mitä enemmän kulutat hiili-intensiivisiä hyödykkeitä, sitä enemmän maksat, hiilineutraaleilla hyödykkeillä pääset halvemmalla.

Osa hiilidioksidiveron tuotosta palautettaisiin takaisin kuluttajille, siten että veron vaikutus käytettävissä oleviin tuloihin ei lisäisi pienituloisten kokonaisveroastetta. Yhtenä tärkeänä tehokeinona olisi kuluttajien tietoisuuden lisääminen tuotteiden hiilijalanjäljestä kertovalla pakkausmerkinnällä, joka tulisi pakolliseksi siirtymäajan jälkeen. Myös maksettu hiilidioksidivero tulisi olla eriteltynä kuiteissa, kuten arvonlisävero nykyään.

Ensimmäisten vuosien jälkeen tuottajat pystyisivät vaikuttamaan oman tuotteensa hiilidioksidiveron suuruuteen, valitsemalla vähemmän hiilidioksidipäästöjä tuottavia tuotantomenetelmiä. Tämä vaikuttaisi tuotteen kuluttajahintaan ja kannustaisi kuluttajaa valitsemaan kyseisen tuotteen tavanomaisella menetelmällä tuotetun sijaan. Vaikka fossiilisten tuotteiden hinta laskisi kulutuksen pienentymisen seurauksena, pitäisi vuosittainen hiilidioksidiveron nousu huolen päästöttömämmän tuotteen kilpailukyvystä, sekä estäisi rebound-ilmiön syömästä saavutettuja päästövähennyksiä. Tuotteiden yksilölliseen hiilijalanjäljen seurantaan voitaisiin käyttää lohkoketjuja, joilla muun muassa yhdysvaltalainen päivittäistavarakauppaketju Walmart seuraa tuotteidensa alkuperää.

Kuluttajatuotteista maksettava hiilidioksidivero täydentäisi myös EU:n alueella toimivaa päästökauppaa, jonka ulkopuolella liikenne, maatalous ja asuminen jäävät. Suomen tulee olla edelläkävijä ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa, näyttäen esimerkkiä muille valtioille ja luoden toimiva sekä kopioitavissa olevan järjestelmä hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi kestävälle tasolle.

Lauri Parviainen

Uusimmat