Mielipiteet

Mielipide: On paljon ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti pysty asioimaan digitaalisesti

Kuva: Soile Toivonen
Kuva: Soile Toivonen

Keskustan aluevaaliehdokas Marja Peltomäki kirjoittaa (FL digi 10.1.) digi-palveluiden merkityksestä sote-uudistuksessa. Hänen mielestään keskeinen vaikuttaja sote-palveluiden takaamisessa oikea-aikaisesti ja kaikkialle on niiden osittainen digitalisointi. Olen itsekin sitä mieltä, että digitalisaation avulla voidaan kehittää ja parantaa terveydenhuollon palveluita. Digi-palveluita ei kuitenkaan pidä käyttää korvaavina muotoina nykyisille palveluille.

Peltomäen tekstissä jäi erityisesti vaivaamaan yksi kohta: ”Kun digikykyiset ja -haluiset asiakkaat valitsevat digitaalisen asioinnin, vapautuu perinteisten palvelujen aikoja heille, jotka eivät osaa tai halua asioida digitaalisesti.”

Eivät osaa tai halua asioida? On paljon ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti pysty asioimaan digitaalisesti. Esimerkiksi näkövammaisille henkilöille on erityisen tärkeää, että palvelua on mahdollista saada muuallakin, kuin netissä. Kyse ei ole osaamisesta tai halusta, vaan yksinkertaisesti siitä, että suuri osa näkövammaisista kokee saavutettavuuskriteeritkin täyttävät verkkopalvelut edelleen haastaviksi käyttää.

On myös huomioitava, että suuri osa heikkonäköisistä on ikäihmisiä, jotka tarvitsevat paljon muutakin tukea arkeensa. Tämä edellyttää oikeita ihmiskontakteja, ei vain puhuvia päitä digilaitteiden välityksellä. Sote-uudistuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, miten ennaltaehkäiseviä terveyspalveluita viedään entistä enemmän koteihin. Mielestäni suunta on oikea. Hämmästyttävää kuitenkin on ollut se, että hyvin harvoin keskustellaan siitä, miten ikäihmisten näkökyvystä aiotaan huolehtia ennaltaehkäisevästi.

Yhdenvertaisuuslain 5 § ja 15 § edellyttävät, että hyvinvointialueiden tulee edistää yhdenvertaisuutta kaikessa toiminnassaan. Tämä tarkoittaa kaikkien eri käyttäjäryhmien huomioimista palveluissa ja asioinnissa. Olennaista on huomioida erilaiset ihmiset asiakkaina jo etukäteen. Tämä koskee niin ajanvarausta, potilasohjeita, asioinnin ja toimipisteiden esteettömyyttä ja saavutettavuutta ja potilastyötä.

Kuten Tommy Tabermannin runossa Pieni laulu ihmisestä lausutaan: ”Ihminen tarvitsee ihmistä, ollakseen ihminen ihmiselle, ollakseen itse ihminen.”

Uusimmat

Fingerpori

comic