Mielipiteet

Ilman ym. suojelusta

Maailman valtameriä kyntää 45 000 alusta joista suurimmat konttilaivat käryttävät – ei vuodessa vaan päivässä –180 000 litraa mitä saastaisinta ja halvinta öljyjätettä, jotta voitaisiin kuljettaa Eurooppaan miljoonia tonneja kiinalaista rihkamaa á 400 euroa kontti. Myös risteilyalukset kuten Harmony of the Seas polttavat 150 000 litraa/vrk raskasta polttoöljyä, jotta jet set voi pulahtaa laivan lämminvesialtaaseen Karibialla siinä, missä miljoonat muut samanikäiset jäätävässä Pohjolassa riemuitsevat jo kodinhoitajan selänpesusta.

Samanaikaisesti piirtelee taivaalle kilometrien levyisiä kondenssivanoja 14 000 lentokonetta, jotka saastuttavat ilmakehää verottomalla polttoaineella, josta ylimääräinen tarpeen tullen vielä ennen laskeutumista päästetään laiduntavan Pollen niskaan. Teillä jyristää päivittäin kymmeniätuhansia kymmenien tonnien kuorma-autoja kuljettaen EU-avustuksilla milloin liettualaisia hevosia satakielien ja spaghetin lisäksi korsikkalaisille tai lehmiä ja lampaita nostettavaksi elävänä jalasta ruostepurkkien kansille rahdattavaksi Pohjois-Afrikkaan kurkkuun halal-puukotettavaksi. Milloin taas ajetaan Saksasta Alppien yli perunoita pestäväksi Italiaan tai edestakaisin samaa voilastia vain rahtipapereita vaihtaen.

Sitten pidetään silmän lumeeksi ja kansan rauhoittamiseksi ilmastokongresseja, jonne tuhansittain lennetään veronmaksajien rahoilla ja jossa jonkun vihreiden edustajan 300 km ympäristöystävällistä junamatkaa paikalle juhlitaan mediassa kuin ensimmäistä kuuhun laskeutumista. Sen sijaan, että ympäristön saastuttamiseen todella puututtaisiin, puuhaavat besserwisser-tyypit EU:ssa kahvipaussien välillä muovipussikieltoa ja lehmien metaanin päästön estämistä.

Uusiutuvan energian kannattajana en voi lisäksi olla mainitsematta EU:n viimeisintä älyttömyyttä. Tehokkaan ilmastonsuojelun sijasta suunnitellaan direktiivejä ainoan nopeammin pyörillä liikkuvan ympäristöystävällisen ajoneuvon eli sähköauton pään menoksi.

Tämä vasta muutamin tuhansin teillä ja valtateillä äänettömästi rullaava liikenneväline nimittäin on, kuulemma toisin kuin sille saasteetonta energiaa jauhava tuuligeneraattori, vaarallisen hiljainen. Sitä eivät näe sokeat, eivät kuule kuurot eivätkä bluetooth-korvaiset. Ei sinänsä mitään uutta auringon alla, sillä ensimmäisten, apteekista ostetulla bensiinillä tankattujen autojenkin edellä piti sen vaarallisuuden vuoksi kulkea livreepukuisen miehen punaista lippua heilutellen. Olisi voinut hyvin olla senaikainen EU-direktiivi.

Simo Salomaa

Uusimmat