Mielipiteet

Jaakon päivä, Ukon pyhä

Riikka, Saara, Marketta, Johanna, Leena, Oili, Kirsti – seitsemän naista peräkkäin. Sitten tulee Jaakko päättämään naisten viikon ja heittämään kylmän kiven veteen. Tuo sanonta on kaikille tuttu. Lähipiirini monet Jaakot ovat saaneet kyllikseen kivenheitosta. Jaakko lopettaa vanhan kansan uimakauden, naulaa kiinni koivun tuohen, vie lapset papumaahan, panee paarmat pussiin ja jakaa kirput: rikkaaseen taloon kappa, köyhään kaksi. Kesän korkein hetki on ohi, alkaa syyskesä. Jaakko määrää elonkorjuun säät: Jaakon sade syöttää pettua.

Raamatussa mainitaan neljä Jaakobia. Vanhin on Israelin patriarkka, kahdentoista sukukunnan isä. Jeesuksella oli kaksi Jaakobia opetuslapsinaan. Toinen Jaakobeista oli Jeesuksen veli. Tästä “Herran veljestä” tuli Jerusalemin alkuseurakunnan johtaja. Häntä pidetään myös Jaakobin kirjeen kirjoittajana. Jaakon päivälle omistettu apostoli Jaakob oli apostoli Johanneksen veli. He olivat Sebedeuksen poikia, joita Jeesus kutsui nimellä Boanerges, ukkosenjyrinän pojat. Nimityksen on arveltu johtuvan veljesten tulisesta luonteenlaadusta. Veljekset Jaakob ja Johannes sekä Pietari kuuluivat lähimpään opetuslapsipiiriin.

Todennäköisesti juutalaisten kuningas Herodes Agrippa I, Betlehemin lastenmurhan järjestäneen Herodes Suuren pojanpoika, farisealaisten suosiota tavoitellen mestautti Jaakobin v. 44 miekalla. Miekasta tuli Jaakobin tunnus, joita olivat myös vesipullo, laukku, pyhiinvaeltajan sauva ja lakki. Lakissa oli simpukankuori, sillä legendan mukaan Jaakob saarnasi evankeliumia Espanjassa asti. Matkamiehen simpukkatunnus on tuttu öljy-yhtiönkin logosta.

Opetuslapsiin myös kuulunut Jaakob, Alfeuksen poika, jää melko tuntemattomaksi.

Jaakobia on kutsuttu Tammelassa levveelakiksi, Satakunnassa törölakiksi.

Hän on ainoa apostoli, jota kuvattiin iso lierilakki päässä. Tarinan mukaan talonpojat ottivat viljapellolla kulkevilta apostoleilta lakit.

Jaakob lupautui viljojen suojelijaksi ja sai pitää lakkinsa. Espanjan Santiago de Compostelasta alkaa Pyhälle Jaakobille omistettu, kautta Euroopan kulkeva pyhäkköjen ketju, johon myös Rengon Pyhän Jaakobin kirkko kuuluu. Leveälakki liittyy paitsi Jaakobiin, myös muinaiseen ylijumalaan Odiniin ja germaanikansojen viljanhaltijaan.

Joidenkin tutkijoiden mielestä apostoli Jaakob kytkeytyy myös vanhaan Ukon palvontaan. Jaakon päivä pyhitettiin kuten juhannus: tuvat siivottiin ja lattioille ripoteltiin lehtiä. Vältettiin kolinatöitä, jotka toisivat ukkosia. Ukkosta houkutteli myös takkatuli. Itä-Suomessa Jaakon päivää sanottiin Ukon pyhäksi. Markuksen evankeliumin mukaan Jeesuksen nimittämät “ukkosenjyrinän pojat” voivat kutsua taivaasta hävittävän tulen. Jaakon ja Ukon päivät saattoivat ajan myötä sekoittua.

Hermannista heinään mennään ja Jaakosta viikate seinään. Jaakko päätti heinänteon eteläisessä Suomessa. Jaakon päivästä sai sytyttää tupaan tulen. Nyt nauriin piti olla ainakin jäniksen silmän kokoista.

Valmistauduttiin lentokyvyttömien, pulskien vesilinnunpoikasten pyyntiin, mitä ennen Jaakon päivää ei sopinut tehdä. Jaakosta yöt pitenevät, päivät viilenevät. Lyhyen kesän kansan on ollut hyvä muistaa Jaakon päivä suvisen ajan kulumisen merkkipaaluna.

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat