Mielipiteet

Jatkoa maanantain pääkirjoitukselle liikenneturvallisuudesta – Yksisuuntaiset tiet poistaisivat nokkakolarin mahdollisuuden

Ohituskaistaa ja keskikaidetta Loukun risteyksen läheisyydessä. Kuva: Seppo Pessinen
Ohituskaistaa ja keskikaidetta Loukun risteyksen läheisyydessä. Kuva: Seppo Pessinen

Forssan Lehdessä maanantaina olleessa pääkirjoituksessa kirjoittaja käsitteli liikenneturvallisuuden parantamista aika laajasti tuoden esille tärkeitä argumentteja liikenneturvallisuudesta. Minulle tuli mieleen tiellä tapahtuvat kohtaamiset, joissa tulee ruumiita ja autoista pääkirjoitussivulla olleen kuvan kaltaisia.

Välähti mieleen Koijärven koulun tieasia, jossa tien ja kohtaamispaikan kapeudesta oli muodostunut ongelma. Miten ongelma olisi ratkennut, jos olisi ollut kaksi tietä, joita toista tietä mentäisiin ja toista poistuttaisiin koulun alueelta?

Miten olisi, jos Tammelan suoralla olisi kaksi yksisuuntaista tietä lähekkäin, taikka kauempana toisistaan? Kaikki, ketkä tietävät Forssan Kurkelankadun olevan pyöreän lenkin, tietävät, että se yksisuuntaiseksi muutettuna poistaisi nokkakolarimahdollisuuden. Samoin kaksi valtatie kymmentä rinnakkain 5 tai 10 metrin välein poistaisi nokkakolarin mahdollisuuden. Eikä tarvittaisi keskikaiteita ja auraajillekin jäisi lumitilaa.

Myös valaistus taitaisi hoitua yhdellä valaisinrivillä kahdelle tielle, sillä valaistu tie on myös turvallisuuskysymys, johon kannattaisi pyrkiä.

Jos joissain Forssan kodissa vielä järjestetään illanistujaisia tai saunailtoja, joissa parannetaan maailmaa, niin meno-paluutien keksiminen ja järjestäminen rakkaan kotikaupunkimme alueille voisi olla hyvä keskustelun aihe. Jo nyt Kartanonpellolle asemakaavaa suunnittelevat voisivat ajatella myös tieasioita tältä kannalta.

Ja toivokaamme kaikki yhteisesti venäläisten diktatuurin päättymistä!

Uusimmat

Fingerpori

comic