Mielipiteet

Jättiyläkoulu on pelote

Forssaan suunniteltu monitoimikeskuksesta on tehty niin monta suunnitteluehdotusta, että tavallista kaupunkilaista ihmetyttää. Kouluun kaavailtu oppilasmäärä laskee, mutta kylkeen kaavailtu liikuntasali paisuu paisumistaan: uuteen saliin mahtuisi vierekkäin kaksi koripallokenttää!

Omituisinta suunnitelmassa on se, että yläkouluikäiset oppilaat ovat jääneet huomiota vaille. Sekä Kuhalan että Keskurin oppilaat vuosiluokilta 7 – 9 aiotaan monitoimikeskuksen valmistumisen jälkeen siirtää samaan tilaan Koulukadulle.

Ehdotus on järjetön. Kun samaan aikaan uutta koulukeskusta perustellaan ajantasaisella oppimisympäristöllä, koko kaupungin teini-ikäiset halutaan sulloa 1950-luvulta peräisin olevaan ahtaaseen koulurakennukseen.

Jättikoulu ei houkuttele murrosikäisiä tai uusia päteviä opettajia. Ahtaat tilat eivät anna mahdollisuuksia eriyttämiseen tai ryhmien jakamiseen. Vaikka esimerkiksi fysiikan tai kotitalouden opettajia olisi samaan aikaan valmiina työhön kolme kappaletta, luokkia ei olisi tarpeeksi. Ratkaisuna olisi tietysti 1970-luvulta tuttu vuoroluku aamu- ja iltaryhmineen.

Erityinen ongelma lienee liikunta: Keskurin sali on niin pieni, että yläkoululaisten on saatava liikuntatilaa muualta. Vuokraako yläkoulu tilaa lukiolta? Silloin lyseolaisten on siirryttävä käyttämään Feeniksiä. Reissaaminen kesken koulupäivän ei liene kenenkään toiveissa, ja systeemi tuntuu hölmöläisten peiton jatkamiselta.

Kun Forssan kaksi yhtenäiskoulua (luokat 1 – 9) ovat toimineet hyvin ja saaneet rakennetuksi oman koulun hengen, kaikki nollataan. Yläkouluratkaisu ei ole Forssaan muuttoa harkitsevalle perheelle houkutin vaan pelote.

Ahdas yläkoulu johtaa monenlaisiin ongelmiin, joista kannattaisi kysyä opettajilta, ennen kuin päätöksiä tehdään. Ahdas yläkoulu ei anna nuorelle hyviä valmiuksia jatko-opistoihin. Sen sijaan ahdas koulu voi antaa lisää työtä moniammatillisille oppilashuoltoryhmille ja jälkihoidolle, jonka kustannuksia voi vain arvailla.

Tiina Yli-Jaukkariäidinkielen opettaja

Uusimmat