Mielipiteet

Kartanonkadun töyssyt– Kolmas kerta toden sanoo

Kartanonkadun hidasteet nostattavat yhä arvostelua. Kuva: Lassi Puhtimäki
Kartanonkadun hidasteet nostattavat yhä arvostelua. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kuka oli se viisas mies joka suunnitteli nämä hidasteet? Jo alun perin kehittämistarvetta suunniteltaessa ei huomioitu laisinkaan esim. mitoitusohjeita, rakentamisen laatuvaatimuksia. Hyvin suunniteltuna hidaste parantaa liikenneturvallisuutta vaikeuttamatta kohtuuttomasti joukkoliikennettä, tavaraliikennettä.

Tienkäyttäjän näkökulmasta hidastetta voidaan pitää onnistuneena. kun tarkoitetun ajonopeuden ylläpito tuntuu mielekkäältä ja on miellyttävä ajaa. Nyt ei asian laita ole ollut niin. Ajatellaanpa vaikka sairasajoneuvoa ja potilaan hoitoa kiireellisessä kuljetuksessa: onnistuvatko toimenpiteet töyssyjen kohdalla, joita taitanee olla lähes kaksikymmentä kappaletta. On tilanteita, jolloin on valittava lyhin reitti sairaalaan.

Valtioneuvoston aikoinaan tekemä periaatepäätös tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi meni niin, että hyvin suunniteltuna hidaste parantaa liikenneturvallisuutta vaikeuttamatta kohtuuttomasti joukkoliikennettä.

Myös ylläpidon lisäkustannukset ovat tuntuvat vuositasolla. Nyt sitten huomattiin, että molempien reunojen tulisi olla yhtä loivat, eikä tähän kulunut kuin seitsemän vuotta.

Tulikohan asukkaiden kuuleminen huomioon otetuksi alun perinkään, kun suunnittelua valmisteltiin? Silloin kenties olisimme välttäneet tämän negatiivinen imagon pienellä vaivalla.

Tiehallinnon tiepiirillä ei ole yhtenäistä hidasteiden käyttöfilosofiaa. Hidasteiden tarve arvioidaan tapauskohtaisesti. Monessa tiepiirissä tavoitteena on ollut välttää hidasteiden rakentamista. Oliko tarpeellista laisinkaan rakentaa Kartanonkadulle ko. töyssyjä? Nopeusrajoitusta käytetään silloin, kun tiellä on erityisen huono geometria tai näkemät

Kartanonkadun liikenne on melko vähäistä jollei minimaallista verrokkina esim Turku, josta saa etsimällä etsiä töyssyjä. Tietääkseni Kartanonkadulla ei ole ollut liikenneonnettomuuksia ennen ja jälkeen töyssyjen, luulisi nykyisen ajonopeuden riittävän turvalliseen tien käyttöön rollaattorimummojen ja pappojen menosta huolimatta. Lapset käyttäytyvät mallikkaasti liikenteessä, kiitos siitä vanhemmille!

Uusimmat

Näkoislehti

21.10.2020

Fingerpori

comic