Mielipiteet

Kaupan tuotemerkit piratismia

Useissa tapauksissa kuluttajat saavat tuotteen ostaessaan halvempihintaisen tavaran, joka on laadultaan kehnompi kuin “alkuperäinen” tuote. Tuotteessa on usein salattu valmistaja ja kerrottu ainoastaan valmistuttaja.

Elintarvikealalla patentin saaminen ei ole helppoa eikä tekijänoikeuksia kunnioiteta niin kuin vaikkapa musiikki- tai elokuva- aloilla. Kaikki tuotteet ovat vapaasti kopioitavissa ja niitten teettämisen voi valmistajia kilpailuttamalla siirtää vaikkapa maailman halvimpaan kolkkaan ja tuotteesta saatavan voitonjaonkin voi kauppa yksin päättää

Moniko ajattelee nostaessaan ostoskärryyn sen halvemman kaupan merkkituotteen, että hinta on saatu alas käyttämällä alihinnoiteltuja työntekijöitä joille ei ole ehkä maksettu lomarahoja, lomalta paluurahoja, pekkaspäiviä, sairauspäivärahoja, ylityökorvauksia, työvaatteita yms. Työsuojelunormitkin ovat monesti erilaisia silloin, kun halvempaa työvoimaa käytetään.

Siis sanonta, että painu sinne missä pippuri kasvaa on edelleenkin myyttinen asia, josta edelleenkin kinataan Kolumbuksen löytämästä mustapippurin tropiikin kasvumaasta, että oliko se Karibian vai Intian alue? Onko sittenkin varminta, että tuote ostetaan niistä tunnetuista laadunvarmistusmaista, missä pippuri ei kasva, kuten maa nimeltään Suomi!?

Kaupan merkkien ohella toki elintarvikemarkkinoilla on muitakin häiriköitä, jotka markkinoivat ulkomaalaisia tuotteita kotimaisilla mielikuvilla. Maatalousministerin tulisikin ottaa myös nuo “helppoheikit” tarkastelun alle. Terve reilu kilpailu on hyväksi, mutta kuluttajien harhaanjohtaminen ja työehtojen polkeminen minkä tahansa merkin tai mielikuvan avulla on tuomittavaa.

Matti Hirvonen


Uusimmat