Mielipiteet

Kiertoliittymässä on ongelmansa

Autoilijat ovat kilvan kiittäneet kiertoliittymää ja syystäkin. Liittymä täyttää sen edellytyksen, joka sille asetettiinkin.

Ensimmäisenä perusteena oli autoilijoiden turvallisuuden ja liikkumisen parantaminen.

Siitä lähtien, kun tyttäreni ruhjottiin suojatiellä 50 vuotta sitten, ja onnettomuuden syyksi todettiin hänen varomattomuutensa, on kaikkia liikenneratkaisuja koskevia kannanottoja ja toimintojani ohjannut eräs liikenneratkaisujen perussääntö, jonka mukaan toisen liikkujaryhmän olosuhteiden parantaminen ei saa aiheuttaa toisille lisäongelmia.

Kun aloitin yhteistyön Liikenneturvan kanssa, menetettiin liikenteessä eräänä vuonna 1143 ihmishenkeä. Monilla toimenpiteillä on määrä laskenut viidennekseen, vaikka ajoneuvoliikenne on kasvanut ehkä viisinkertaiseksi. Tämä kaikki on seurausta monista toimenpiteistä, joista yksi on kevyen liikenteen huomioiminen. Nyt mielestäni mennään huolestuttavaan suuntaan, jos kuvitellaan, että kiertoliittymä on paras ratkaisu kaikkiin risteysongelmiin!

Tyttäreni onnettomuuden aiheuttanut nuori kuljettaja ei muuten joutunut minkäänlaiseen vastuuseen. Siihen aikaan kevyt liikenne oli täysin lapsipuolen asemassa joka suhteessa!

Forssan Lehdessä 16.10. ollut kuva osoittaa erään ympyrän ongelman. Kun ympyrästä poistuva autoilija väistää suojatiellä olevaa jalankulkijaa saattaa sulkeutua parikin siihen tulevaa ajoväylää.

Kun ja jos risteyksen kulkijamäärät palaavat entiselleen, siellä voi olla useampiakin väistettäviä yhtä aikaa eri poistumiskohdissa. Vilkkaan liikenteen aikana ongelmia luultavasti tulee.

Olen muuten edelleen sitä mieltä, että valoristeys on vanhuksille, liikuntaesteisille ja ennen kaikkea lapsille turvallisin risteysmuoto. Esim. lapsilta puuttuu edellytykset hallita montaa risteystapahtumaa ja sen mukaan valita oma turvallinen ylitysaikansa. Liikennevalot ratkaisevat aina tämän mahdollisuuden.

Olisin muuten usein saanut uusituksi oikean puolen autostani ympyrässä, jos en osaisi vielä väistää ”oikealta tulevaa”!

Kiitokset Matti Kulmalalle ammattimiehen asiallisesta kannanotosta ja kiitokset Forssan Lehden pääkirjoituksesta 19.10 ja ennen kaikkea sen loppulauseesta: ”Kiertoliittymät ovat perinteisiä risteyksiä turvallisempia, kunhan ne on suunniteltu huolella.”

Aiheetta tällä erää enempään!

Pentti Kaunisto

Uusimmat