Mielipiteet

Koulusta ja koulutuksesta

Kun kuuntelin aikanaan eduskunnan budjettikeskustelua, nousi sieltä monelta taholta esiin ajatus, että koulutuksen kunnianpalautus on yksi tärkeä tehtävä. Tämä on mielestäni tehtävä, koska viimeisen vuosikymmenen aikana koulutuksen alamäki on ollut todella raju.

Jossakin vaiheessa ministeri Li Andersson totesi, että koulu kuormittaa alusta lähtien osaa oppilaista niin, että heillä on henkisiä ongelmia.

Andersson mainitsi 6.11.2019, että perhetaustat vaikuttavat voimakkaasti lapsen koulunkäyntiin. Tämä on tosi! Tutkimustulos TV-uutiset: 29.11.-19.: ”Koulukielteisyys lähtee kotoa!”

Jo vuosikausia on koulutuksen kolme pahinta asiaa ollut: uudistus, uudistus ja uudistus!

Muistan hyvin, kuinka aikoinaan yksi ainoa uudistus – UUSI matematiikka sekoitti monen lapsen ja perheen elämän, koska mullistus oli niin poikkeuksellinen. Oppi loppui pian, mutta jälkiä jäi!

1990-luvun lamakausi jätti maamme koululaitoksen elämään jäljen, joka vaikuttaa monin tavoin edelleen.

Tuolloin jäin vähemmistöön, kun esim. ala-asteellamme leikattiin tuntikehystä 25%. Siinä menivät tukitunnit ja kerhotunnit eli ilmaiset harrastustunnit koulun tiloissa ilman paineita. Niissä oli hauskaa yhdessäoloa! Nyt niiden arvo on taas huomattu!

Viime aikoina on useasti tullut esiin uusi villitys – seinättömät opetustilat. Sen kielteinen vaikutus on mielestäni tullut jo varsin selvästi esiin, kun kuulee kommentteja, että joidenkin lasten tarkkaavaisuus heikkenee tällaisissa tiloissa! Jossakin tehdään kuulemma jo väliseiniä.

Tätä taustaa vasten esim. Forssan monitoimikeskuksen (nimi on nyt Monitalo) rakentaminen vie asian mielestäni aivan väärään suuntaan. Mieleen on tullut ajatus, että nyt suunnitellaan tiloja paljolti muuhun kuin koulukäyttöön, koska se on edullista, kun kustannuksiin saadaan valtionapu. Lapsilta viedään tärkeä sosiaalinen yhteisö – oma luokka – ja paljon muuta.

Uutiset 29.11.-19 totesi: Kouluihin on hankittu teknologiaa, joka ei sovellu opettajien käyttöön! Koulumaailman ongelmat ovatkin muualla kuin tilojen seinissä tai teknologiassa. On unohdettu lapsi ja kasvatus!

Suomen tämän hetken ns. hyvinvointi on pitkälti rakentunut velan varaan. Suomi on mielestäni kulkemassa taantumaan. Siksi vähenevät varat olisi syytä käyttää opetukseen ja lasten hyvinvointiin seinien sijasta. Lapseen ”uhrattu” euro tulee moninkertaisena takaisin.

Espoossa iloittiin siitä, kun isompien oppilaiden mielenterveyssyistä tapahtuvaa koulupinnausta saatiin vähennetyksi, kun on palkattu henkilö, jolla on ”sitoutumatonta” aikaa kuunnella nuorta!

Opetuksen ja ennen muuta kasvatuksen ongelmat ovat syntyneet pitkän ajan kuluessa ja ne ovat niin suuret, että niitä ei korjata millään ”laastaroinnilla”, vaan on paneuduttava perusasioihin, koteihin ja lasten ensimmäisiin vuosiin. Tuntuu kuitenkin siltä, että esteenä on sama ongelma kuin ennenkin – raha!

Toinen muotisana on yhdistäminen. Sillä kuulemma parannetaan laatua ja saadaan aikaan säästöjä!

Aikanaan yritettiin yhdistää yläasteet ja kutsuttiin apuun ”asiantuntijakin” sitä suosittelemaan. Kun asiaa selvitettiin, hän oli ainoa kannattaja koulussaan ja puolen vuoden kuluttua koulu jaettiinkin ongelmien jälkeen taas kahtia!

Kiitokset lyseon opettajakunnalle asiallisesta kannanotosta (FL 19.2.). Olen vankka ammatillisen koulutuksen kannattaja, mutta on syytä muistaa myös se, että kaiken länsimaisen elämän pohjana sivistys ja sen säilyminen! Tässä asiassa yleissivistävällä koulutuksella on keskeinen asema!

Fingerpori

comic

Näkoislehti

28.3.2020

Uusimmat