Mielipiteet

Kuljettajaopetusuudistuksesta

Kuljettajaopetusuudistuksen sisältö on vielä monille melko tuntematon. Ensimmäisen ajokortin suorittajan turvallisuuskoulutus (4 tuntia) on uusi osa koulutusta. Entinen syventävä vaihe muuttui riskientunnistamiskoulutukseksi (8 tuntia, joista 4 tuntia ajoa). Se suoritetaan ennen kuljettajatutkintoa. Nämä koulutukset voi antaa vain koulutettu alan ammattilainen.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) on esittänyt meiltä lopetettua vaiheistettua koulutusta käytännöksi koko Euroopassa. Tämä vähentäisi mm. virhetottumusten kielteisiä vaikutuksia.

Ajokorttiuudistuksesta puhuttaessa on unohtunut se, että kuljettajaopetuksessa laatua ei voi korvata määrällä kuin osittain. Jos monet tärkeät liikenneasiat jäävät opetuksessa vaille huomiota tai ne opetetaan väärin, niin se johtaa virhetottumuksiin ja aiheettomaan itsevarmuuteen. Helpommin opittavat asiat osataan ja samalla monissa keskeisissä turvallisuuteen vaikuttavissa valmiuksissa voi olla vielä vakaviakin puutteita.

Ajamisen määrä ei yksin ratkaise, vaan erittäin ratkaiseva merkitys on opetuksen tasolla ja teholla. Jos opetusta antavalla on virheellisiä ajotottumuksia, vääriä liikenneasenteita ja ohut opetettavien asioiden osaaminen, niin ne siirtyvät esimerkin ja opetuksen voimalla tulevaan kuljettajaan.

Eri kuljettajakoulutusmuodot eivät ole tuloksiltaan (koe- ja kolaritilastot) suoraan vertailukelpoisia, kun oppija-aineksessa on niin suuria eroja. Tämä on todettu Suomessakin tehdyssä yliopistotason tutkimuksessa.

Ääni tien päältä


Uusimmat