Mielipiteet

Kuntosaliharjoittelu palautti olkanivelten toiminnan – Suosittelen liikuntaa ja kuntosalikäyntejä kaikille ikääntyville ihmisille

Kuntosaliharjoittelusta on oikein suoritettuna apua. Kuva: Tapio Tuomela
Kuntosaliharjoittelusta on oikein suoritettuna apua. Kuva: Tapio Tuomela

Kalenterissani lukee maanantain 28.1.2002 kohdalla ”kuntosali”, samoin keskiviikon ja perjantain kohdalla. Siitä alkoi näihin päiviin asti kestänyt kuntosalitreenaus olkapäideni kulumisen pysäyttämiseksi ja kipujen parantamiseksi.

Työni oli monen vuoden ajan ollut kaihdinasennusta kädet ylös nostettuna. Enkä pystynyt jatkamaan, oli pakko myydä kannattavasti toiminut yritykseni ja jäädä eläkkeelle. Kipu haittasi yöunia ja päätin aloittaa lääkärin määräämän kuntoilun.

KuntoForssan salin vetäjänä oli silloin Matti-niminen mies, jonka ohjeiden mukaan laadimme luettelon liikkeistä, jossa nostelen sopivia painoja, jotka vaikuttavat muuhunkin kehon osiin kuin olkapäihin. Liikkeitä ja suoritusten määriä tehtiin 3 kertaa 15 suorituksen sarjoina. Olen välillä vaihdellut ja tehnyt niihin muutoksia, jotka ovat hyvältä tuntuneet.

Vuoden 2010 alussa kaupungin liikuntatoimi sai aikaan päätöksen, että seurat ja yhdistykset alkoivat perustaa ja vetää omia kuntokerhojaan. Heikanrinteen palvelukeskukseen kunnostettiin sali, johon hankittiin kohtalaiset laitteet, joilla on voinut treenata ainakin tähän asti. Ryhmien keskuudesta valittiin vertaisohjaajat, jota tehtävää hoidin 7 vuotta. Ryhmässämme kuntoili väkeä vaihtelevasti 7–12 henkeä kerralla. Oman toiminnan alettua vähensin käyntikertoja yhteen kertaan viikossa kummassakin salissa.

Olen huomannut olkapäideni paranevan ja kipujen hellittävän siten, että pystyn jälleen nostamaan käteni suoraan ylös. Suosittelen liikuntaa ja kuntosalikäyntejä kaikille ikääntyville ihmisille.

Uusimmat

Fingerpori

comic