Mielipiteet

Liukkaalla ajon harjoittelusta

Tämän aiheen käsittelyssä kannattaa tuoda esille tietyt asiat. Kun harjoitellaan nykyisillä liukkaankelin harjoittelualueilla, yhtä oppilasta kohden varataan aikaa 50 minuuttia. Osa ajasta kuluu alussa seurattaviin ajonäyttöihin. Loppuaika harjoitellaan enintään neljän auton ryhmänä. Neljä oppilasta tekee vuoron perään samoja harjoitteita. Omaa vuoroa joudutaan odottamaan.

Erään rengastehtaan koeajajat kertoivat äskettäin sen, että kesäkelillä nykyisillä harjoittelualueilla on luonnottoman liukasta. Nykytalvet ovat osoittaneet sen, että harjoittelualueiden kunnossapito on usein melko haasteellista.

Paljon esillä olleet simulaattorit ja niiden ohjelmat ovat kehittyneet huomattavasti simulaattorivalmistajien kovan kilpailun vuoksi. Esimerkiksi nykyaikaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien oikeaoppinen hyödyntäminen tulee tutuksi. Samoin turvallisen tilannenopeuden merkitys koetaan hyvin simulaattoriharjoituksissa. Harjoituksessa mukana oleva liikenneopettaja voi muokata harjoituksen etenemistä. Simulaattorin ohjelma pyytää tekemään tarvittaessa toistoja.

Nykyautojen alustarakenteet välittävät melko heikosti ns. takapuolituntuman. Vastaavasti ohjauspyörän kautta kuljettajalle välittyy erilaisia tuntemuksia esimerkiksi luistossa, niin myös monissa simulaattoreissa.

Melko hämmentävää on se, että kuljettajaopetusalan liiton puheenjohtaja on tässäkin lehdessä antanut kielteisiä lausuntoja simulaattorista liukkaankelin harjoittelussa. Samalla hänen johtamansa liitto markkinoi netissäkin autokouluille simulaattoreita liukkaankelin ajoharjoitteluun!?

Ääni tien päältä

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat