Mielipiteet

Lounais-Hämeen kuntienkin markkinoitava itseään

Iltasanomien 192-sivuinen juhannuslehti oli täynnä kaupunkien ja kuntien koko sivun ilmoituksia niiden tarjonnasta matkailijoille kuin mahdollisille muuttajillekin. Sivut kertoivat millaisia historiallisesti mielenkiintoisia miljöitä, museoita, taidemuseoita, ravintoloita, luontokohteita ja huvittelumahdollisuuksia olisi tarjolla sekä millaisia asumismahdollisuuksia kaupungit ja kunnat voivat uudelle asukkaalle tarjota.

Tarjonnastaan kertoivat Tampere, Kristiinankaupunki, Loimaa, Sotkamo, Sulkava, Hämeenkyrö, Parainen, Kokemäki, Tuusniemi, Virrat ja lisäksi maan monet teatterit, taidekeskukset, hotellit ja yritykset. Lounais-Hämettä piti hienosti esillä Tammelan Makuliha.

Monet kaupungit ja kunnat ovat ostaneet mainostilaa myös muista sanomalehdistä ja aikakauslehdistä, koko sivuista aina useampisivuisiin liitteisiin. Todennäköisesti mainontaa on myös television kaupallisilla kanavilla, mutta kun ei näitä tule seurattua, ei ole tietoa.

Useat kaupungit ovat palkanneet viestintää hoitamaan markkinointi- tai viestintäjohtajan. Erityisen hyvin palveluitaan markkinoivat Itä-Suomen Saimaan ympäristön alueet ja kunnat, kuten Mikkeli, Savonlinna ja Lappeenranta.

Millä tavalla palveluistaan ja asumismahdollisuuksistaan kertovat Lounais-Hämeen kunnat? Eivät millään tavalla, jotakin vaatimatonta internetmarkkinointia lukuun ottamatta!

Lounais-Hämeen kunnillakin olisi paljon kerrottavaa nähtävyyksistään, palveluistaan, luontokohteistaan ja asumismahdollisuuksistaan. Lounais-Hämeen kunnat eivät kuitenkaan ole laittaneet tikkua ristiin maakunnan vetovoiman parantamiseksi.

Forssan Lehden palstoilla kaivataan kuntiin uusia yrityksiä ja asukkaita, kukaan ei ole kuitenkaan kertonut, millä tavalla. Forssan poliittinen johto on ylpeillyt Pärjäävä Forssa -strategiallaan, joka on kuitenkin pelkkä kuluja vahtiva säästöohjelma. Suunnitelmassa ei ole minkäänlaista näkemystä kaupungin elinvoiman kehittämiseksi.

Kun erilainen viestintä ja esilläolo on ottanut, haluamme sitä tai emme, yhä suuremman roolin elämän virrassa, myös kuntien tulee siinä olla vahvasti mukana. Vaikka lehdet ovat menettäneet markkina-asemaansa, ovat lukijamäärät sähköisine versioineen useimpiin internetsivuihin verrattuna monituhatkertaisia.

Juhannus-Iltasanomienkin lukijamäärä on edelleen satoja tuhansia. Tuskin lehdessä ilmoittavat kaupungit, kunnat ja yritykset varojaan, vuodesta toiseen, turhuuteen laittavat.

Uusimmat

Näkoislehti

14.8.2020

Fingerpori

comic