Mielipiteet

Maataloustuotteita on markkinoitava

Maatalousyrittäjiltä puuttuu taito tai ainakin halu markkinoida tuotteitaan. Seurasin maa- ja metsätalousministeri Lepän haastattelua television Ykkösaamu ohjelmassa (8.10.). Yritin parhaani mukaan kuunnella hänen vastauksiaan ja ymmärtää niitä. Politiikoilla on tapana vastata kysymyksiin laajasti ja perusteellisesti, niin nytkin. Kuulijalle syntyy usein ongelma siitä, että hän vastauksen aikana unohtaa, mitä haastattelija alunperin on kysynyt. Näin kävi minullekin useamman kerran, joten olen saattanut ymmärtää joitakin asioita väärin.

Yksi asia jäi kuitenkin mieleen. Leppä kertoi, miten hänelle ulkomailla usein kehutaan suomalaisten maataloustuotteiden erinomaisuutta. Mielestäni syystäkin. Onhan meillä ehkä maailman puhtain ilma ja puhdas maaperä. Meillä käytetään lannoitetta vähän ja harkitusti. Antibioottien käyttö tuotantoeläimille on tarkkaan säännelty. Siipikarjassa ei ole salmonellaa. Sikojen saparoita ei tarvitse leikata, joka kertoo siitä, että ne eivät ole stressaantuneita. Meillä on kattava ja uskottava lainsäädäntö, jolla varmistetaan maataloustuotteiden turvallisuus. Suomella on siis kaikki mahdollisuudet tuottaa maailman terveellisintä ruokaa.

On selvää, että laatutuotteita ei voida tuottaa halpatuotteiden hinnalla. On myös selvää, että kaikilla ei välttämättä ole halua taikka edes varaa ostaa parasta laatua. Toisaalta Suomen maataloustuotannon markkina-alueena on EU, jossa on 500 miljoonaa kuluttajaa. Luulisi siitä joukosta löytyvän muutama miljoona, joka olisi halukas maksamaan laatutuotteista niiden oikean hinnan.

Suomen maatalousyrittäjä on totutettu siihen, että kyllä valtio takaa hänelle riittävän toimeentulon. Kun viljasato jää heikoksi, lisätään tukimiljoonia. Nyt 90 miljoonaa, mitäköhän ensi vuonna. Kun kauppa kieltäytyy maksamasta tuotteista enemmän kuin niistä markkinoilla pyydetään, huudetaan apuun valtiota.

Mitenhän Keskon osakkeenomistajat toimisivat, jos heille ilmoitettaisiin, että osinkoja ei voida maksaa, koska maatalousyrittäjille maksetaan ylimääräistä. S-liikkeen tarkoituksena on myydä omistajilleen tuotteet mahdollisimman halvalla. Se voisi tietysti kokeilla esimerkiksi panemalla maitohyllyyn kaksi erihintaista Valion maitotölkkiä. Kalliimman kyljessä kerrottaisiin, että hintaero maksetaan maidon tuottajalle. Jo nyt tiedetään, että mikäli maitotölkkien hintaero olisi yli 5 senttiä 70% kuluttajista valitsisi sen halvimman. Todettakoon, että ilman perustuslain muutosta valtio ei Suomessa voi määritellä kaupan katteita.

Maatalouden tukijärjestelmä on tulossa tiensä päähän. Nykyinen tukijärjestelmä on niin monimuotoinen ja sekava, että kukaan ei tunnu tietävän tuen todellista määrää. On selvä, että ruuan omavaraisuus määrättyyn asteeseen on turvattava, mutta nykyinen järjestelmä on siihen liian kallis. Tuen kokonaismäärä tulee jatkossa pakostakin alenemaan.

Mitkään tuotteet eivät mene itsestään kaupaksi, eivät myöskään maataloustuotteet. Me suomalaiset tiedämme, miten hyviä ja terveellisiä suomalaiset maataloustuotteet ovat, mutta tietävätkö muut EU:n 500 miljoonasta kuluttajasta? Eivät varmasti, koska meiltä puuttuu tuotteiden markkinointi. Jos tuotteiden myynnistä ei huolehdi sen valmistaja, jää tuote myymättä. Tämä on näköjään myös suomalaisten maataloustuotteiden kohtalo.

Ralf NordströmTammela

Näkoislehti

19.9.2020

Fingerpori

comic