Mielipiteet

Mainoslakanat julkisivusaneerauksiin

Vaikka tämä kesä alkaa olla pian taputeltu, niin vieläkään ei ole myöhäistä asentaa mainoslakanaa käynnissä oleviin julkisivusaneerauspeitteisiin. Kerrostalojen julkisivua peittävät mainoslakanat ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana yleistyneet Suomessa vauhdilla varsinkin Helsingissä. Osasyynä on höllentynyt lainsäädäntö. Erillistä lupaa ei enää tarvita.

Mikäpä oivempi paikka esim. Forssassa olisi ollut keskellä Kartanonkatua saneerauksessa oleva suurehko kerrostalo. Tosin toimenpide ei vieläkään ole myöhäistä. Siispä taloyhtiön hallitus/yhtiökokous koolle. Mukaan urakoitsija,isännöitsijä ja mahdollinen mainostilan tarjoaja.

Jos julkisisaneerausmainos päätetään myydä halukkaalle mainostoimistolle niin tärkein lienee osapuolien sopiminen hinnasta. Urakoitsija kun saattaa haluta jopa kolmasosan mainoksen tuotosta.

Mainoksen pystytys tehdään yleensä käynnissä olevan remontin aikana. Toisaalta paras aika on tietysti jo urakan neuvotteluvaiheessa.

Jos remontin kesto on esim. puoli vuotta voi telineisiin asentaa vaikka kymmenen eri mainostajan mainosta.

Jos hankintasopimukseen päästään voi taloyhtiön hyöty olla parhaimmillaan 50 000-100 000 euron luokkaa. Varsinkin kun tarjolla on jatkuvasti suuria kansainvälsiä brändejä.

Taloyhtiöllä on tietysti mahdollisuus vaikuttaa rakennustelineeseen kiinnitettävän mainoksen sisältöön.

Keijo Wääri


Uusimmat

Näkoislehti

29.9.2020

Fingerpori

comic