Mielipiteet

Mielipide: Aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan – Sijoittaminen myyntiin, markkinointiin ja viestintään tulee nähdä investointina, joka tuottaa tulosta vuosien mittaan

Kuva: Seppo Pessinen
Kuva: Seppo Pessinen

Hallintojohtaja on tärkeä osa elinvoimaista organisaatiota, päätehtävänä hallinnon hyvä ja tuloksellinen toiminta. En vähättele tehtävää. Toimiva kaupunkiorganisaatio tarvitsee kuitenkin myös aktiivista ulkoista viestintää ja markkinointia. Kuten Emmi Lintonen (FL 23.3.) hyvin toi esille, Forssan kehitysmittarit ovat lähes kaikki punaisella, alaspäin on viime vuosina menty vauhdilla. Väestömäärä vähenee huolestuttavasti.

Kehitys on maan- ja maailmanlaajuista, isot maakuntakeskukset vetävät yrityksiä puoleensa ja sen mukana asukkaita. Jotakin tulee kuitenkin tehdä aseman säilyttämiseksi edes jollakin tavalla. Kaupunki tarvitsee suunnitelman, miten viestintää ja markkinointia kehitetään ja kaupunkia ”myydään” tulevina vuosina. Tarvitaan myös vastuujohtaja. Yrityksille tulisi viedä viestiä hyvästä infrastruktuurista niin suullisesti kuin kirjallisestikin. Oleellista on Suomen yrityselämän aktiivinen seuraaminen ja kartoittaminen. Laajalle yleisölle kaupunkia voidaan tehdä tunnetuksi kohdistetulla imagomainonnalla, välineitä kyllä löytyy. Forssan maineikas teollisuus- ja sosiaalihistoria tulee käyttää hyväksi.

Forssa on julistautunut lapsiystävälliseksi kaupungiksi. Mitä hyötyä määritelmästä on kaupungin kehitysmielessä, jos sitä ei kerrota maailmalle eteenpäin? Yksi kehitysvaihtoehto on Antti Niemen (FL 25.3.) esille tuoma Seniorikaupunki-ajatus. Pääkaupunkiseudulla saattaa olla lukuisia eläkeläisiä, jotka kaipaavat helposti saatavia palveluita ja edullisia asumismahdollisuuksia.

Sijoittaminen myyntiin, markkinointiin ja viestintään tulee nähdä investointina, joka tuottaa tulosta vuosien mittaan. Pelkkään säästämiseen perustuva toimintasuunnitelma näivettää Forssan entistä enemmän, eri asia on, jos se on todellinen tavoite; olla pieni ja huomaamaton kyläyhteisö.

Uusimmat

Fingerpori

comic