Mielipiteet

Mielipide: Hyvinvointialueiden tulee lähiaikoina ryhtyä toimenpiteisiin tuottavuuden parantamiseksi – Ei vain suoritteiden määrää vaan laatua

Kuva: Kuvakooste: Soile Toivonen
Kuva: Kuvakooste: Soile Toivonen

Hyvinvointialueilla poliittisen johdon ja ammattijohtajien tulee lähiaikoina ryhtyä toimenpiteisiin tuottavuuden parantamiseksi. Miksi näin?

Hyvinvointipalveluissa tarvitaan ainakin 200 000 uutta työntekijää vuoteen 2040 mennessä, jos palveluita tuotetaan nykyisellä tavalla. Yhtälö on hyvin haasteellinen. Jo nyt hyvinvointipalveluista jää paljon eläkkeelle kokenutta ja osaavaa työvoimaa. Lisäksi muun muassa julkisesta terveydenhuollosta työvoimaa siirtyy muille aloille, yksityiselle sektorille ja ulkomaillekin.

Suomen verotusta tulevat nostamaan mm. Venäjän sotimisesta johtuvat asiat ja kuntasektorin palkkojen korottaminen useissa ammattiryhmissä. Tuskin suomalaiset haluavat maksaa tulevina vuosikymmeninä huomattavasti nykyistä enempää veroja saadakseen palveluja. Kun lisäksi elintasomme tulee tilapäisesti alenemaan, hyvinvointialueilla on huolehdittava tuottavuuskehityksestä nykyisten kaltaisten palveluiden ylläpitämiseksi.

Muutamia huomioita tuottavuuden parantamisesta:

Julkisella sektorilla huono tuottavuus tarkoittaa tuhlaamista ja epäjohdonmukaista, vähemmän järkevää toimintaa verovaroin. Tällöin panoksia ei käytetä tehokkaasti asiakkaan hyväksi. Kun/jos näin toimitaan, yleensä kysymys on huonosta hallinnosta ja johtamisesta.

Hyvinvointipalveluiden tuottavuutta voi parantaa muutenkin kuin henkilökuntaa vähentämällä ja palvelujen laatua heikentämällä. Tuottavuus paranee myös silloin, kun tarjotaan vaativampia palveluista entisin resurssein. Tällaisissa hankkeissa johtajien on oltava erittäin taitavia ja henkilöstö on otettava keskeisesti mukaan suunnitteluun. Ruotsalaisesta johtamistavasta kannattaa ottaa esimerkkiä.

Laadun loputon parantaminen ei edusta tuottavuutta parhaimmillaan. Vastaus löytyy sellaisesta riittävästä perustasosta, jonka ylläpito verovaroin on taloudellisesti järkevää.

Tuottavuus ei kasva vain suoritteiden määrää kasvattamalla. Niiden laadun sisällöllä on suuri merkitys. Laatu paranee esimerkiksi palvelemalla entistä vaativampia hoitoa tarvitsevia asiakkaita tai hoitamalla useita saman asiakkaan pulmia kuntoon yhdellä kertaa.

Yleensä henkilöstö ei ole riemastunut tuottavuuden mittaamisesta. Eikä syyttä.

Johtajien pitää tehdä alaisilleen selväksi, että mittarit auttavat etsimään leikkauskohteita, joista leikkaaminen kirpaisee vähiten. Mittareiden avulla voidaan paremmin tunnistaa todelliset tuottavuuspotentiaalit sen sijaan, että sovellettaisiin karkeita kustannusleikkureita ymmärtämättä toimintaa sen syvällisemmin.

Mittareita pitää olla vain sen verran, että kaikki osallistujat pystyvät hallitsemaan saatua tietoa. Siksi on tarkkaan mietittävä mitä mitataan ja miksi.

Tuottavuuden mittaamisen valmisteluun tulee varata runsaasti aikaa. Niitä henkilöitä, jotka ymmärtävät mitattavaa toimintaa, johtajien on kuunneltava korvat tarkkana. Totuus on aika usein se, että parhaat ideat ja vastaukset löytyvät organisaation ruohonjuuritasolta.

Uusimmat

Fingerpori

comic