Mielipide: Jalkakäytävällä pyöräily Kartanonkadulla kertoo kadun toteutuksen olevan menneisyydestä

Kartanonkadun pyörätiejärjestelyt ovat puutteelliset. Torin puoleinen jk- ja pp-tie on luvattoman kapea. Jos pyöräilijät halutaan pois jalkakäytävältä, on heille merkittävä oma kaista ajoradalle tai laajennettava jalkakäytävää jk- ja pp-tien tarpeisiin kadun pohjoispuolelle.
Osalla katua länsipäässä on kaksi pyörätietä kadun reunoilla ja tämä sekoittaa pyöräilijän pakan eli loogisuus ontuu.
Tilanteen korjaaminen on hankala, sillä kadun ”pohjoispuolella” on kadunvarsikauppoja pysäköintipaikkoineen asiakkaiden tarpeisiin.
Viime lauantaina kävimme Voffeli kaffelassa ja saavuimme torilta pyöriä taluttaen. Kahvilan kohdalla jalkakäytävällä oli kehotus kävelemään – ei heti mennyt jakoon, sillä oletin jalkakäytävän olevan tosi kapea yhdistetty jk- ja pp-tie. Tällä kertaa erehdyin – olen ajanut autolla 1970-luvulta alkaen Kartanonkatua ja aina ollut pyöräilijöitä kadun molemmin puolin.
Hyvien voffeleiden jälkeen jatkoimme Kauppakadun liittymään polkupyörillä Wahreninkadun suojatien ylittämisen jälkeen pyörätietä edellä rauhallisesti ajavan pariskunnan perässä.
Tämänhetkinen tilanne kertoo Kartanonkadun toteutuksen olevan menneisyydestä, jolloin auto oli aina etusijalla ja tilannetta ei ole päivitetty 2000-luvulle.
Jotain tarttis tehrä – ehdotan viistoparkista luopumista ja tilalle kadunvarsipysäköintiä – tulisi jk- ja pp-tielle heti vähintään 2 m lisätilaa.
Tuomo Saarinen
fm, tutkija
Riihivalkama, fillaroiva kesämökkiläinen vaimon kaa