Mielipiteet

Mielipide: Puistolinnan risteys vaatii ajohidasteet – Liittymän maaperä ohjaa, mitä liittymäalueelle voi tehdä

Puistolinnan kiertoliittymän kaarresäde pitäisi muotoilla tiukaksi ajettaessa liittymään ja liittymästä ulos, jotta ajonopeudet putoaisivat. Kuva: Lassi Puhtimäki
Puistolinnan kiertoliittymän kaarresäde pitäisi muotoilla tiukaksi ajettaessa liittymään ja liittymästä ulos, jotta ajonopeudet putoaisivat. Kuva: Lassi Puhtimäki

”Puistolinnan kiertoliittymään on sijoitettava ajohidasteet” -mielipide (FL 1.2.) on asiaa. Itse olen töissä Espoon kaupungilla tutkijana ja liikenneturvallisuus on työni keskiössä.

Puistolinnan kiertoliittymän voisi nostaa kokonaan ennen suojateitä. Asiassa on yksi MUTTA – maaperä. Savimaalle ja siltille ei voi rakentaa korotettuja rakenteita. Ne aiheuttavat maapohjan värinän, joka rikkoo viereisten rakennusten rakenteita.

Ainut jäljelle jäävä keino on muotoilla kaarresäde tiukaksi ajettaessa liittymään ja liittymästä ulos – pudottaa ajonopeuksia. Sen verran olen liittymäalueen maaperiä seurannut, että Wahreninkatu on kallion päällä ja värinä pysähtyy sen lähialueilla.

Yritin löytää verkosta rakennettavuuskartan Forssan kaupungin sivustolta ja en löytynyt – siis hukka reissu. Toivon kaupungin esittelevän liittymän maaperän, sillä se ohjaa, mitä liittymäalueelle voi tehdä.

Mallia korotusten mitoittamista varten ei kannata kopioida Kartanonkadun loiva korotuksia – bussiliikenteen mukaan mitoitettu (?). Asemapiirustuksesta en pysty lukemaan, ovatko suojatiet korotettuja.

Kiertoliittymän välityskyky on toimivampi kuin liikennevalo-ohjattu liittymä.

Uusimmat

Fingerpori

comic