Mielipiteet

Mietteitäni kiertoliittymästä

Joillekin on saattanut tulla sellainen käsitys, että suhtautumiseni kiertoliittymiin/liikenneympyröihin olisi kielteinen. Väärässä olette. Kiertoliittymä/liikenneympyrä on ehdottomasti hyvä ratkaisu paikassa, johon se sopii ja jossa sitä tarvitaan. Kiertoliittymä/liikenneympyrä tarvitsee aina enemmän tilaa kuin tavallinen risteys, ja se tila maksaa.

Kiertoliittymä/liikenneympyrä antaa risteykseen turvallisuutta. Kovan vauhdin kylkitörmäykset ovat käytännössä mahdottomia. Kiilautuva törmäys vaimentaa iskua aivan erilailla. Myös kevyt liikenne erotetaan aina näissä omalle alueelleen.

Liikenteellisesti kiertoliittymä/liikenneympyrä puoltaa paikkaansa silloin, kun sillä saadaan välitettyä risteyksen liikenne sujuvasti. Tämä toimii varmaan Forssan uudessa kiertoliittymässä, koska liikenteen supistaminen yhteen kaistaan kustakin suunnasta rajaa liittymään tulevaa liikennettä. Kiertoliittymän/liikenneympyrän välityskyky tulee kyseenalaiseksi silloin, jos niin sanotun pääsuunnan risteyksen läpi suoraan ajava liikennemäärä on niin suuri, että nämä sivusuunnilta tulevat eivät pääse mukaan lainkaan. Silloin tarvitaan liikennevalot pätkimään liikennettä.

Aikanaan arvostelin Forssan uutta kiertoliittymää/liikenneympyrää siksi, että se ei mahdu sille varattuun tilaan. Ja niinhän myös kävi, kiertoliittymää kiertävät pyörätiet tekevät nyt aivan käsittämättömiä mutkia. Pyöräilijä tulee autoilijalle sellaisesta takaviistosta, että ei autoilija häntä näe. Siis EI MAHTUNUT tilaansa kunnolla.

Vaikuttaa siltä, että forssalaiset ovat aivan hullaantuneita kiertoliittymiin. Hämeentien ja Saksankadun risteykseen tarvitaan kiertoliittymä. Se vaan edellyttää riittävän tilan varaamista/hankkimista eli lähiasukas täytyy ostaa pois kodistaan. Porsailla kokeiltaessa kannattaa hakea ammattikoululta opettaja ja oppilaat ajamaan siitä heidän täyspitkällä yhdistelmällään. Voi siinä betoniporsaat kyytiä saada. Yhtiönkadun laajoihin risteyksiin ei ympyröitä kannata ainakaan kaikkiin haaveilla. Leveän yhtiönkadun kaventaminen yhteen kaistaan ennen ympyrää olisi sopimatonta. Kyllä yhtiönkadun laaja-alaiset risteykset tarvitsevat valot. Vilkkaan liikenteen aikaan tulisi romua ja vahinkoja aivan liikaa.

Tieliikennelaki ei tunne määritelmiä kiertoliittymälle tai liikenneympyrälle. Tielaitos on tämän nimeämisen suorittanut. Kiertoliittymä nimitystä voidaan käyttää kaikista niistä risteyksistä, joissa on keskellä jotain, jonka kaikki kiertävät. Liikenneympyrästä haluan puhuttavan sitten kun, se on riittävän laaja, jotta siinä oikein kierretään ympyrää.

Uudessa, kesäkuun alussa 2020 voimaan tulevassa tieliikennelaissa tarkoitetaan liikenneympyrällä liikennemerkeillä osoitettua kahden tai useamman risteyksen muodostamaa kokonaisuutta. Näitä uusia liikenneympyröitä ei voi tulla ennen kuin lakiin on myös lisätty liikennemerkki ”Liikenneympyrä” oikeana sinisenä merkkinä. Hyväksytyssä laissa ei sellaista ole. On vain varoitusmerkki, jolla voidaan varoittaa liikenneympyrästä. Se ei ole oikea merkki. Ristiriitaista.

Risteys, mihin minä jokioislaisena haluaisin kiertoliittymän/liikenneympyrän, on Humppilantien ja Kiipuntien risteys. Vaikka on näkyvyyttä ja STOP-merkit, silti vaan tulee vaarallisia kolareita.

Pitäjänmäen liikenneympyrä Helsingissä on yksi harvoista kunnollisista ympyröistä Suomessa, toki on muitakin. Tuo mainittu Pitäjänmäen ympyrä on varmaan myös vilkkaimmasta päästä ympyröitämme, mutta siinä onkin liikennevalot.

Matti KulmalaJokioinen

Uusimmat