Mielipiteet

Miksi sairaalaan soittajaa tentataan?

Herään uuteen aamuun, tunnen vointini huonoksi. Eipä hätää. Tutulle osastolle voi huoletta soittaa kysyäkseen neuvoja tutulta hoitajalta. Onneksi on arkipäivä, siis virka-aika.

Mutta: näpyteltyäni osaston numeron joudunkin jonkun ”pirulaisen” tenttiin: Kerro nimesi, osoitteesi, syntymäaikasi, puhelinnumerosi ja syy miksi soitat. Ja ottakaa huomioon, että kaikki puhelut nauhoitetaan ja jos haluat apua lapselle, paina 1, jos naistaudeille paina 2, jos syöpäosastolle paina 3, jne. jne. Lopuksi ilmoitetaan, että saan vastauksen seuraavana arkipäivänä.

Eivät muista sanoa, että pidä kännykkä koko ajan käden ulottuvilla, myös kynä ja paperia, sillä soittaessamme olemme kiireisiä emmekä jouda odottamaan, joten aika loppuu joten puhelimen kanssa ei saa toheloida, sillä silloin joudut läpikäymään saman ruljanssin alusta alkaen uudestaan pääsemättä hoitajan kanssa puheisiin.

Nyt kysyn asianomaiselta henkilöltä, joka tällaisen systeemin on keksinyt ja hyväksynyt; mitä järkeä tässä kaikessa on? Ainakin yhden henkilön aika sairaalassa menee laitteen tietojen purkamiseen. Miksi laitteelle pitää selittää asiat, nehän löytyvät sairaskertomuksestani tietokoneelta? Siinähän menee yhden henkilön työpanos hukkaan.

Olenko kenties ainoa, jota asiantila huolestuttaa ja ärsyttää? Tuntuu kuin jotkut tilastot ovat tärkeämpiä kuin hoidon tarpeessa olevat ihmiset. Toivottavasti olen väärässä.

Tällaisia ajatuksia joutuu nyt pyörittelemään päässään yli 80-vuotias mummeli.

Yritetään pärjäillä, koronasta huolimatta.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti