Mielipiteet

Museorautatie ja Riipan asema

Museorautatiellä on tunnelmaa ja tekemisen meininkiä.

Menneen kesän kohokohtia oli vierailu Jokioisten museorautatiellä, kun jälkikasvu antoi jo joulupukin tehtäväksi tuoda kutsun. Itse vierailu tapahtui merkkipäivien merkeissä menneenä kesänä. Jonkinlaisena Eskolan metsäradan kamuna oli kohteeksi valikoitunut juuri Humppilan–Jokioisten museorautatie.

Kahden päivän vierailun aikana oli pakko suuresti ihailla sitä talkoolaisten määrää ja laatua jolla museorautatien toimintaa hoidettiin. Kaikki tehtiin tyylillä vanhoja perinteitä kunnioittaen. Kuivasta kesästä johtuen jouduttiin itse junamatka tekemään diesel-veturilla, mutta se ei menoa haitannut, kun kaikki muu hoidettiin viimeisen päälle. Talkoolaiset hoitivat myös toiminnan ja kaluston esittelyn perusteellisesti.

Ja löytyihän sieltä toinenkin yhteys Eskolan metsärataan, raideleveyden lisäksi, oli yksi veturi joka oli tilattu Eskolaan ja päätynytkin sinne. Oli käynyt niin että veturin hankintapäätöksen jälkeen oli tehty päätös Eskolan metsäradan purkamisesta ja mitäpäs sillä veturilla ilman rataa tekisi. Siinä oli tainnut käydä niin kuin Riipan asemarakennuksen siirtämisessä. Nyt kun asemaa ei enää Riipassa tarvita ja ratakin on liian lähellä, olisi Humppilassa valmis rata tälle asemalle niin kuin oli aikoinaan sille veturillekin.

Nyt on suuri vaara, että Riipan asema rapistuu sillä byrokratian rattaissa. Siksipä kaikki osapuolet nyt pikavauhtia saman pöydän ääreen ja tehdään asian korjaamiseksi ainoa järkevä ratkaisu. Näytetään esimerkkiä, kuinka ne byrokratian purkutalkoot onnistuvat käytännössä. Sen jälkeen pääsevät Humppila ja Jokioisten talkoomiehet töihin. Kun kaikki loksahtaa kohdalleen, pääsemme jo tulevana kesänä tutustumaan uuteen Humppilan asemarakennukseen ja kokemaan hienoja hetkiä museorautatiellä.

Jukka SaloToholampi

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic