Mielipiteet

Muutosta Move!-mittauksiin! – Mittaukset ovat nöyryyttäviä ja ahdistavia

Move!-mittauksia on moninaisia. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen
Move!-mittauksia on moninaisia. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Move!-mittausten tarkoituksena on ensisijaisesti auttaa oppilasta ja hänen vanhempiaan ymmärtämään fyysisen toimintakyvyn yhteydet terveyteen, hyvinvointiin, jaksamiseen ja opiskeluun. Niissä mitataan oppilaan voimaa, kestävyyttä, nopeutta, liikkuvuutta, tasapainoa ja motorisia taitoja. Mittauksiin kuuluvat esimerkiksi 20 metrin viivajuoksu, vauhditon 5-loikka, ylävartalon kohotus, etunojapunnerrus, sekä heitto-kiinniottoyhdistelmä. Mittauksia järjestetään 5.- ja 8.-luokkalaisille.

Mielestäni mittaukset ovat hyvin nöyryyttäviä. Ne tuottavat monelle nuorelle paljon paineita, eikä se vaikuta asiaan, onko hyvä- vai huonokuntoinen. Mittaukset aiheuttavat myös suurta stressiä oppilaille ja saattavat myös jättää osalle traumoja. Mittauksissa ei myöskään ole hyvää yhteistä ryhmähenkeä.

Olen huomannut paljon mittausten aikana ahdistuneisuutta muissa oppilaissa. Urheilijat ovat masentuneita tuloksistaan, huonokuntoisemmat taas hyvin häpeissään omistaan. Osa tekee punnerruksia itku kurkussa, jonka jälkeen eivät puhu loppupäivänä sanakaan. Urheilijat sinnittelevät ihan loppuun saakka ja silti selittelevät jälkeenpäin tekosyitä, mikseivät jaksaneet kauempaa. Kuulostaako tämä kivalta liikuntatunnilta, jolle mielellään mennään? Ei minustakaan.

Myös pari vuotta sitten poika menehtyi 20 metrin viivajuoksun seurauksena sairauskohtaukseen ja silti sen jälkeen sanottiin, että mittaukset ovat täysin turvallisia. Eivät ainakaan minun mielestäni. Pojalla oli ollut piilevä sairaus, mutta niin voisi olla kenellä tahansa muullakin.

Joidenkin mielestä mittaukset ovat kuitenkin merkittävä osa peruskoulun liikuntaa, ja on tärkeää tietää oma fyysinen kuntonsa. Fyysisen kunnon tietäminen on kyllä tärkeää, mutta sen pystyy näkemään muullakin tavalla kuin mittauksilla. Esimerkiksi erilaisissa lajeissa, joita harrastetaan liikuntatunneilla tai vapaa-ajalla.

Jos kuitenkin mittauksia halutaan jatkossakin pitää, niin niitä pitäisi muuttaa, jotta saataisiin oppilaille parempi muisto niistä. Esimerkiksi terveydenhoitajan pitäisi keskustella ennen mittauksia oppilaan ja huoltajan kanssa siitä, pystyykö oppilas osallistumaan mittauksiin. Mielestäni terveydenhoitajan pitäisi olla myös paikalla silloin, kun mittauksia tehdään, ihan varmuuden vuoksi. Ne pitäisi myös tehdä pienemmissä porukoissa, ja mielellään sellaisissa, joissa oppilas tuntee olonsa turvalliseksi, eikä hänen tarvitse hävetä. Se vie todennäköisesti paljon enemmän aikaa, mutta se helpottaisi huomattavasti oppilaiden paineita ja suorituksetkin voisivat olla parempia.

Uusimmat

Näkoislehti

28.10.2020

Fingerpori

comic