Mielipiteet

Nuorten ajokulttuuri

Jokainen ikäluokka löytää kokoontumispaikkansa. Joskus siihen riitti kylän risteys tai maitolava, jopa silta. Joukkovoimansa tunnossa nuoriso otti usein sillan valvontaansa, josta heikommat eivät uskaltaneet mennä yli.

Forssan tori oli aikanaan nuorison kokoontumispaikka iltaisin ja viikonloppuisin. Autojen yleistyessä niitä oli siellä parkissa pitkät rivit ja seassa kävelijöiden sekä seisoskelevien joukkoja. Torin ulkokehällä oli kuitenkin avoin ajoväylä, jota autot kiersivät vahvimman oikeudella.

Autot olivat silloin pääasiassa takavetoisia ja silloinkin talvikelillä ajettiin sivuluistossa. Vahinkoja tapahtui silti yllättävän vähän.

Kuivan kelin aikaan myös sinne ilmestyi tilan salliessa mustia rinkuloita. Torin ympärillä olevien kerrostalojen asukkaat saivat nauttia tästä kulttuurista vuosien ajan. Kyllä siitä silloinkin huomauteltiin ja vaadittiin virkavallan puuttumista asiaan, mutta eipä ollut mainittavaa vaikutusta.

Myöhemmin nuoriso laajensi reviiriään keskustan pääkaduille, kunnes tulivat isot marketit parkkipaikkoineen. Ne tarjosivat toriin verrattuna hyvät olosuhteet näyttävään ajoon ja kaikenlaiseen hengailuun. Näiden lisäksi toimintapaikkoja ovat myös valtateiden risteysalueen päällystekentät ruokintapalveluineen. Salkokadun kenttä tarjoaa ihanteellisen paikan auton pyörittelyyn, sillä siellä ei häiritä naapurin asukkaita. Kartanokeskuksen parkkipaikka on muuten toimiva tähän tarkoitukseen, mutta se on hiukan liian pieni ja liian keskeinen.

Näiden toimintapisteiden välinen liikenne tarjoaa mahdollisuuden American Graffiti -tyyliseen kilpailuun siitä, kuka on ensimmäisenä seuraavassa paikassa. Öiseen aikaan eivät nopeusrajoitukset paljon paina ja ajokuntokin tuntuu vain nousevan yhden siiderin jälkeen.

Prisman parkkialue on kaikin puolin sopiva nuorisolle ilta- ja yötoimintaan. Korokkeet hillitsevät hiukan nopeuksia, sillä nuorten autot ovat usein tuunattuja, eli niissä voi olla normaalia pienempi maavara. Porttikujan sisäänajoreitin betoniporsaat ovat nuorisolle vain hauskoja pujottelukeppejä ja haittaa noista possuista on vain jakeluliikenteen autoille, sekä talvisin aurauskalustolle.

Verstaskujan mutkassa käydään säännöllisin väliajoin autoilla tutkimassa ulkokurvin peltoa, mutta huonoksi se on todettu. Näilläkin suorilla nopeudet usein nousevat ja siksi mutka yllättää.

Maaseutukeskuksissa nuorten kulkupeleinä toimivat myös nykyaikaiset hyvin varustellut traktorit. Kyllä niilläkin näyttäviä pyörittelykuvioita saa aikaan.

Hankalampi ajoneuvoryhmä ovat yksi- ja kaksipaikkaiset tieliikennekelpoiset mönkijät, joilla voi 15-vuotiaskin päästellä 60 km/h. Niillä tietysti ajellaan sielläkin, mihin autolla ei pääse.

Kaikenlaisten ajokkien käsittely ja rakentelu on varsinkin pojille ominaista. Vakionakin tehokkaita moottoreita voi muuttaa vieläkin tehokkaimmiksi. Alustaa voi kehittää ja varsinkin musiikkilaitteisiin satsataan. Kun Prisman parkkipaikalla käännetään nappulaa ikkuna auki, niin hyvin kuuluu laitakaupungillakin.

Kahden nuoren saamat seuraamukset eivät tehneet mitään vaikutusta tähän luisteluun. Heillä oli vain huono tuuri. Tuntuu hurskastelulta ohje, jossa pitäisi ilmoittaa hätänumeroon tai tehdä valvontapyyntö, sillä nuoret eivät jää kuvioiden teon jälkeen ketään odottelemaan, vaan vaihtavat maisemaa. Kukapa tunnustaisi tehneensä kuvioita valvonnan joskus tullessa paikalle.

Vuosia sitten tästä ilmiöstä oli juttu lehdessä, jossa poliisi totesi vain, että pojat ovat poikia. Aika velikultia.

Asiasanat

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat

Näkoislehti

25.10.2020

Fingerpori

comic