Mielipiteet

Nuorten autoharrastus

Asfaltin koristelu mustalla kumilla on tavallista, niin Forssassa, kuin muuallakin Suomessa. Tapa ei ole alkanut talvella, vaan jatkunut jo vuosia. Tosin tietenkin yleistynyt koko ajan.

Tämä on mahdollista, kun nuorisolla on entistä tehokkaampia autoja, joita on myös helppo virittää eli tuunata. Kun tehoa on riittävästi, pitää sitä myös kokeilla ja esitellä muille. Näissä puuhissa auton pitää olla takavetoinen ja näitä jo valmiiksi tehokkaita ja tunnettuja laatumerkkejä on useita tarjolla.

Auton jarrujärestelmään on joskus asennettu linjalukko, jolla estetään takajarrujen toiminta. Etujarrut pitävät auton paikallaan, kunnes takarenkaat saadaan luistamaan ja siitähän se kuvio alkaa.

Näitä kuvioita ei ole vain kauppojen parkkipaikoilla, vaan myös pitkin katuverkkoa. Siellä jäljet eivät kuitenkaan säily pitkään, kun liikenne kuluttaa ne pois. Joskus järjestetään myös näyttävä tapahtuma, jossa renkaat pyritään kuumentamaan paikallaan niin pitkälle, että ne räjähtävät. Ne paukut kuuluvat pitkälle ja savupilvi on mahtava. Näihin näytöksiin kokoontuu puskaradion myötä myös monia hengenheimolaisia, sillä sitä näkee harvemmin.

Talvella nastarenkailla ei polteta kumia, vaan tehdään muita kuvioita.

Esimerkiksi loppiaisena satoi juuri sopiva kerros uutta lunta ja seuraavana iltana ja yönä koko itäisen Forssan katuverkosto oli kuvioitu useamman auton voimalla täyteen luistojälkiä ja muita ympyröitä.

Silloin ilmestyi myös Hämeentielle jäljet, joissa auto kulki yhteen suuntaan ajaessaan, käyttäen kaikkia neljää kaistaa. Se on mahdollista yleensä vain aamuyöllä. Silloin rikotaan myös yleisemmin nopeusrajoituksia.

Autoissa on myös muita varusteita, kuten moottoritilan kaiutin, jolla voi omaa puhetta siirtää muidenkin kuultavaksi. Laitteesta voi myös valita käytössä olevia hälytysääniä. Kaiken tämän valvonta on osoittautunut vaikeaksi, jossa taustalla on krooninen resurssipula.

Ilmoittelu ei auta, koska tapaukset ovat ohi valvonnan ehtiessä paikalle. Jos todistelutilanteessa on sana sanaa vastaan, juttu kuivuu kasaan.

Tunnuksellisen valvontapisteen perustaminen toimii vain hetken, sillä nuorten keskuudessa sana kulkee nopeasti, eikä kukaan aja tahallaan miinaan.

Näitä ilmiöitä koskevat uuden tieliikennelain pykälät mahdollistavat asioihin puuttumisen, mutta käytännössä ne ovat kuolleita kirjaimia, sillä kukapa sitä nyt tunnustaisi ajelevansa turhaan, tai ainakaan häiritsevästi. Tunnukseton valvonta ja kameratolppa toimivat, mutta kumpikin maksaa niin paljon, että jäävät hamaan tulevaisuuteen.

Uusimmat

Näkoislehti

10.8.2020

Fingerpori

comic