Mielipiteet

Operaatio Siurilankatu: Kannatan erittäin vahvasti paria kolmea hidastetta

Siurilankadun alkupäätä on kunnostettu. Kuva: Petri Ojanen / FL
Siurilankadun alkupäätä on kunnostettu. Kuva: Petri Ojanen / FL

Positiivisena yllätyksenä on ryhdytty taas näemmä Viksbergissäkin toimeen, ja Siurilankadun alkuosuus saa nyt samankaltaista kasvojenkohotusta kuin muutama vuosi sitten kadun toinen suunta. Painuneet kadunreunat saadaan niille kuuluvaan tasoon, ja viereiset jalkakäytävät saanevat nekin piakkoin uuden päällysteensä.

Loppupäässä pitkää katua on saatu useat kumpareet, lovet ja kehnot paikkaukset nyt nekin samalle tasolle kadunpinnan kanssa, mutta korjauksen ajoituksesta en ole kyllä ihan varma. Saa nähdä, kuinka kestävät, kun kahta kerrostaloa autotalleineen aletaan purkaa.

Katulätkäkaveri Turkka Mali viitannee kolumnissaan (FL 7.10.) asiaan, jota on tullut mietittyä itsekin. Ykskantaan siis oletan, että mies töyssyllä tarkoittaa hidasteita. Kannatan erittäin vahvasti paria kolmea! Aivan sama nimittäin, onko tällä Viksbergin raitilla menossa traktori juureskuormineen, katumönkijä tai punainen urheiluauto, sallittu nopeus ylittyy hienosti. Välillä ostoskeskuksen pihalta otetaan lähtöä niin, että amalgaamit meinaavat hampaista irrota. Bensa ei ole vielä viinan hinnoissa, sanoisi edesmennyt isäni.

Ammattiautoilijatkin ne aina vain vetävät pitkää yhdistelmäänsä katua pitkin terminaalilta kaupunkiin, ilman, että suuntaisivat kotipesästään heti Kassimäen suuntaan, josta pääsee valtateille kätevästi, oli suunta sitten Pori, Helsinki tai 10-tie. Tähän liittyen ehdotan – Turkan oletettujen hidastetöyssyjen lisäksi – painorajoitusta Siurilankadulle. Viimeistään sitten, kun se on taas päällysteensä päästä toiseen asti saanut.

Ja vielä kun lumenauraajat malttavat pitää laitteensa riittävän korkealla, ei kohotettujen kadunreunojen käy, niin kuin kävi noiden ensimmäisten kanssa.

Uusimmat

Fingerpori

comic