Mielipiteet

Päättäjille ja muillekin

Viime viikkojen tapahtumat ovat antaneet melko ihmeellisen kuvan maamme asioiden johdossa olevien henkilöiden lausunnoista ja käyttäytymisestä. Niistä voisi koota vaikka teoksen; Poliitikkojen ihmeelliset puheet ja seikkailut! Yhtenä puheenaiheena on edelleen Al-Holin leirillä olevat äidit ja lapset.

Tuntuu, että tästä on tullut päättäjien lempiaihe, jossa pääsee hankkimaan hyväntekijän ja hyvän ihmisen maineen.

Suuri osa ulkoministeriön virkakunnastakin tuntuu miettivän esim. sitä, voidaanko lapset erottaa äideistään ja tuoda Suomeen.

Samaan aikaan meillä on lähes kaksikymmentä tuhatta lasta erotettu äidistään tai molemmista vanhemmistaan suostumuksella tai pakolla, ja yhteiskunta toimillaan aiheuttaa lukemattomien lasten huostaanottoja joka vuosi.

On toki todettava, että monessa tapauksessa lapsen erottaminen vanhemmistaan on onneksi ja hyvä ratkaisu, kun vanhemmuus on hukassa!

On totta, että olot ko. leirillä ovat tosi surkeat, mutta lapsen erottaminen perheestään voi Suomessakin aiheuttaa koko elämän kestäviä vaurioita!

Heidän elämästään huolestuminen ja huolehtiminen ei kuitenkaan tuo ”sädekehää” pään päälle!

Kun kuuntelin aikanaan eduskunnan budjettikeskustelua, nousi sieltä monelta taholta esiin ajatus, että koulutuksen kunnianpalautus on yksi tärkeä tehtävä. Tämä on mielestäni tehtävä, koska varsinkin viime vuosikymmenen aikana koulutuksen alamäki on ollut todella raju.

Sen on aiheuttanut kolme asiaa; uudistus, uudistus ja uudistus. Ennen kuin edellisen uudistuksen aiheuttama sekamelska on ollut ohi, on jo seuraava ollut edessä! Tämä koskee niin perusopetusta kuin ammattiopetustakin. Lisäksi autokoulupuolella ollaan tilanteessa, että puolet oppilaista hylätään ensimmäisellä kerralla. Tämä ei johdu opetuksen laadusta vaan määrästä! Opetuksen vähyydestä johtuva reputus on aina nuorelle henkinen ”kolaus”!

Jossakin vaiheessa erityisluokkia vähennettiin reippaasti. Nyt kyselyn mukaan kansanedustajista 74 % on sitä mieltä, että erityisluokkia pitäisi peruskoulussa lisätä! Tämä on mielestäni yksi oikeansuuntaisista ajatuksista tämän eduskunnan aikana!

Forssassakin koulumaailman keskustelun pääaihe on pitkään ollut ”Monitalo” ja sen salin koko, vaikka muualla on jo monia kielteisiä käytännön kokemuksia esim. ”seinättömistä” luokista!

Muuan aikuinen sanoi siirtyvänsä etätyöskentelyyn, koska työmaalta ei löydy enää soppea, jossa voisi työskennellä häiriöttömästi.

Olen sitä mieltä. että lapselle oma luokkayhteisö, opettaja ja luokkahuone muodostavat hyvän kolmikon oppimiselle ja sosiaaliselle kehitykselle! Niitä ei korvaa tekniikka eikä leveällä olevat hohtavat seinät!

 

Uusimmat

Näkoislehti

9.4.2020

Fingerpori

comic